تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
3

اقدامات قبل ایمپلنت برای موفقیت آمیز بودن آن

اقدامات قبل ایمپلنت برای موفقیت آمیز بودن آن

کاشت یا ایمپلنت دندان در طی چندین ماه انجام می شود.برای بهبودی سریع و موفقیت آمیز بودن عمل جراحی ایمپلنت دندان قبل از انجام آن باید اقدامات ضروری انجام شود.

اقدامات قبل ایمپلنت برای موفقیت آمیز بودن آن

تمام آنچه باید قبل ایمپلنت بدانید و رعایت کنید

ایمپلنت دندان فرآیندی است که طی چندین ماه چند عمل روی دندان ها انجام می شود و برخی از ویزیت ها برای جراحی دهان و دندان صورت می گیرد، بنابراین باید خود را آماده کنید. مراحل آماده سازی کوچک به آمادگی بدن برای انجام ایمپلنت کمک می کند، در حالی که مراحل دیگر به شما کمک می کند تا بعد از جراحی دهان و دندان سریع تر بهبود یابید.

ایمپلنت دندان چیست؟

بسیاری از افراد به دلایل گوناگون دندان های خود را از دست می دهند و یا می کشند. ایمپلنت بهترین روش کاشت دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است و مزیت های فراوانی دارد، بنابراین توسط دندانپزشکان توصیه می شود. دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت با جراحی و به وسیله ی دریل در استخوان فک سوراخی ایجاد می کند و دندان در این سوراخ کاشته می شود.

ایمپلنت دندان

اقدامات لازم در درمان موفقیت آمیز ایمپلنت دندان

قبل از انجام ایمپلنت دندان، رعایت چندین نکته و برخی از اقدامات ضروری است. چنانچه در این بخش از بهداشت و سلامت دهان و دندان درنمناک میخوانید برخی از اقداماتی که باید قبل از ایمپلنت انجام دهید، عبارتند از:

معاینه دندان پزشکی

معاینه کمک می کند تا دندانپزشک تشخیص دهد بیمار کاندید مناسبی برای کاشت دندان است. پیش از انجام ایمپلنت سلامت لثه های بیمار بررسی می شود زیرا اگر لثه های بیمار دارای هرگونه پوسیدگی، عفونت یا بیماری باشد این عمل با موفقیت انجام نمی شود.

دندان های مجاور ایمپلنت نیز به دقت بررسی می شود. بیمار با اطلاعاتی درباره سلامت خود می دهد، سبب می شود که دندانپزشک از آنها برای تهیه یک برنامه درمانی استفاده کند.

دندانپزشک با انجام عکسبرداری از طریق اشعه ایکس، معاینه دیداری و بررسی سوابق پزشکی بیمار، بیمار را ارزیابی می کند. بیمار موظف است یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت (CBCT ) تهیه کند و به همراه گزارش و CD تحویل پزشک معالج خود بدهد.

پزشک با کمک اسکن رادیوگرافی می تواند ارتفاع و ضخامت استخوان، محل عبور اعصاب مهم، سینوس ها و … را بررسی کند و بهترین محل قرارگرفتن ایمپلنت و سایز آن را مشخص کند.

معاینه دندان پزشکی

مراحل گام به گام انجام ایمپلنت به موارد زیر بستگی دارد:

اگر مشخص شود بیمار سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده دارد، دندانپزشک قبل و بعد از هر عمل جراحی دهان و دندان آنتی بیوتیک تجویز می کند.

اگر بیمار به هر ماده بیهوشی یا دندانپزشکی حساسیت داشته باشد، دندانپزشک از گزینه های دیگری استفاده می کند.

اگر بیمار از دارویی استفاده کند که با ماده بیهوشی تداخل داشته باشد یا جراحی ایمپلنت دندان را تحت تأثیر قرار دهد، دندانپزشک برنامه درمانی را تنظیم می کند.

در صورت نیاز به آماده سازی فک بیمار، دندانپزشک پیوند استخوان یا تغییر شکل فک را در برنامه درمانی قرار می دهد.

اگر بیمار از سلامت بالایی برخوردار باشد، دندانپزشک ممکن است در طی یک عمل جراحی کاشت و اتصال ایمپلنت را قرار دهد. در برخی موارد، دندانپزشک حتی ممکن است تاج را به همراه کاشت و پایه قرار دهد.

بر اساس نتایج ارزیابی، دندانپزشک درمانی را توصیه می کند که پاسخگوی نیازهای بیمار باشد. آنها بیمار را از طریق برنامه درمانی راهنمایی می کنند و در مورد نحوه آماده سازی برای هر روش به بیمار مشاوره می دهند.

نکات قبل از ایمپلنت

در صورت لزوم شروع دوره ای آنتی بیوتیک

در صورت دریافت پیوند پزشکی یا پیوند اعضا، ممکن است داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از حمله بدن به ایمپلنت ها / پیوندها تجویز شود.

قبل از نصب ایمپلنت های دندانی، باید از آنتی بیوتیک هایی استفاده کنید که نقش سیستم ایمنی بدن را ایفا می کنند.به همین دلیل، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن باید قبل و بعد از کاشت دندان از آنتی بیوتیک استفاده کنند.

آماده سازی بدن برای عمل

  • اگر تحت بیهوشی عمومی جراحی دهان و دندان می کنید، باید ۱۲ ساعت قبل از شروع جراحی ناشتا باشید. همچنین باید لباس راحتی و گشاد بپوشید که به روند بهتر درمان کمک کند.
  • سه تا پنج روز قبل از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • یک ساعت قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت یا کاشت دندان یک عدد مسکن استفاده کنید.
  • از دهانشویه سه روز پیش از آغاز عمل جراحی ایمپلنت استفاده نمایید.

داروهای رقیق کننده خون

دریافت فک آماده شده در صورت نیاز

اگر به هر دلیلی، فک نتواند ایمپلنت را به درستی نگه دارد، دندانپزشک ساختار فک را به یکی از روش های زیر بهبود می بخشد:

  • اگر فک خیلی باریک یا خیلی نرم باشد و نتواند ایمپلنت را نگه دارد، دندانپزشک پیوند استخوان انجام می دهد.
  • در صورت لزوم ممکن است فک را صاف یا شکل دیگری دهند.
  • اگر فک خیلی بزرگ یا حجیم باشد ، دندانپزشک مقداری استخوان از فک خارج می کند.
  • دندانپزشک همچنین هرگونه دندان نهفته ای را که در داخل فک یافت می شود، بر می دارد.
  • پس از بهبود فک، مراحل باقیمانده ایمپلنت دندان صورت می گیرد.

زمان بندی و آماده سازی برای مراقبت های بعدی

پس از هر عمل، انتظار مقداری درد و تورم وجود دارد، بنابراین باید استراحت کرده تا بهبود یابید. پس از هر عمل جراحی باید چند روز به خود استراحت دهید. ترتیباتی مانند:

  • مصرف غذاهای نرم و داروهای مسکن
  • دو روز مرخصی از کار یا مشاغل اجتماعی
  • داشتن برنامه سبک به مدت یک هفته پس از جراحی دهان و دندان
  • کنار گذاشتن ورزش
  • کمک نکردن در کارهای خانه و نگهداری کودک در دو روز اول پس از جراحی دهان و دندان

مصرف غذاهای نرم

دیگر نکات مهم قبل از ایمپلنت

دانستن چند نکته قبل از ایمپلنت ضروری است، این نکات عبارتند از:

  1. قبل از انجام ایمپلنت، با حوصله و بدون عجله به چند دندانپزشک مراجعه کنید و نمونه کارهای ایمپلنت دندانپزشک را ببینید و در مورد نحوه انجام ایمپلنت، قیمت و… سوال کنید.
  2. قبل از انجام ایمپلنت، باید از قیمت انجام آن اطلاع یابید. قیمت ایمپلنت تا حدودی به جنس آن بستگی دارد. جنس ایمپلنت دندان هرچقدر بهتر باشد، قیمت بیشتری هم دارد.
  3. قبل از انجام ایمپلنت، باید بدانید که بعد از قرار دادن پیچ ایمپلنت با توجه به شرایط بین ۲ تا ۴ ماه باید صبر کرد تا استخوان اطراف ایمپلنت کاملا شکل بگیرد اما در برخی شرایط امکان دارد که در صورت مناسب بودن استخوان فک بتوان همزمان با قرار دادن ایمپلنت روکش موقت یا دائم را روی آن قرار داد.
  4. قبل از انجام ایمپلنت، باید بدانید ایمپلنت ها مانع ادامه تحلیل استخوان فک می شوند و از جنس تیتانیوم هستند و به مرور زمان به شدت تمایل دارند جذب استخوان فک شوند.
  5. قبل از انجام ایمپلنت، باید بدانید میزان درد و ناراحتی جراحی ایمپلنت بسیار کم است و با رعایت دستورات دندان پزشک بدون درد و ناراحتی است.
  6. قبل از انجام ایمپلنت، باید بدانید بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، بیماران تحت رادیوتراپی به خصوص در ناحیه فک و صورت و بیمارانی که طولانی مدت تحت درمان بیس فسفونات نباید ایمپلنت بگذارند.
  7. قبل از ایمپلنت باید بدانید، برخی مشکلات پزشکی کنترل نشده ممکن است شانس درمانی ایمپلنت های دندانی را کاهش دهند پس تاریخچه پزشکی خود را قبل از شروع درمان با پزشک در میان بگذارید.
  8. قبل از ایمپلنت باید بدانید، بهداشت دهان و دندان در دوره کار گذاری ایمپلنت بسیار مهم می باشد.
منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=117565

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0