تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

با بینی کیپ و گرفته، چجوری راحت بخوابم؟

با بینی کیپ و گرفته، چجوری راحت بخوابم؟

هنگامی که بینی گرفته یا به اصطلاح کیپ می شود نفس کشیدن برایمان سخت می شود، و این سختی در زمان خواب بیشتر به سراغمان می آید.

با بینی کیپ و گرفته، چجوری راحت بخوابم؟

باید نبایدهای خواب با بینی گرفته و کیپ

سرماخوردگی و حساسیت موجب گرفتگی بینی می شود و وقتی آنقدر گرفتگی دارید که به سختی می توانید نفس بکشید، خوابیدن دچار مشکل می شود. اولین کاری که بطور غریزی انجام می دهید استراحت و استفاده از ضد احتقان برای پاکسازی سینوس ها است و این همیشه بهترین گزینه نیست، زیرا بسیاری از ضد احتقان ها حاوی موادی هستند که شما را بیدار نگه می دارد.

البته ناگفته نماند که همیشه تجمع مخاط نیست که باعث گرفتگی بینی می شود، بلکه تورم مجاری بینی هم می تواند احساس انسداد را ایجاد کند بنابراین قبل از مصرف دارو، برخی از این ترفندهای عنوان شده در بخش بهداشت و سلامت نمناک را امتحان کنید، حتی زمانی که نمی توانید از طریق بینی نفس بکشید.

هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات به نازک شدن مخاط و تخلیه سینوس های شما کمک می کند. از اینرو پزشکان توصیه می کنند هنگام سرماخوردگی مصرف مایعات را به (۱۱٫۵ فنجان) برای زنان و (۱۵٫۵ فنجان) برای مردان افزایش دهید.

آب بهترین گزینه است، اما چای گیاهی نیز انتخاب خوبی بشمار می رود همچنین باید از نوشیدن کافئین اجتناب کنید زیرا نه تنها مانع خواب می شود بلکه سینوس ها را پاکسازی نمی کند.

آب

بینی را خالی نکنید

ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما خالی کردن مکرر بینی در طول روز می تواند گرفتگی بینی را بدتر کند بهتر است از دستمال کاغذی در صورت آبریزش بینی استفاده کنید یا روش های دیگری مثل شستشو را امتحان کنید اما فشاری برای تخلیه بینی ایجاد نکنید.

محققان تشخیص داده اند که فشار ناشی از دمیدن باعث برگشت مایع و مخاط در سینوس های شما شده و باعث افزایش گرفتگی می شود. اگر خالی کردن بینی تنها گزینه است، هربار از یک سوراخ بینی این کار را انجام دهید.

غذاهای مفید بخورید

غذاهای تند برای رفع گرفتگی بینی بسیار مفید هستند. ترکیبی به نام کپسایسین که در فلفل های چیلی یافت می شود مخاط را نازک کرده و می تواند سینوس ها را پاک کند. اگر ترشح پشت حلق دارید یا مستعد سوزش سر دل هستید، سوپ مرغ یکی دیگر از داروهای خوشمزه است.

اگرچه هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه سوپ مرغ در واقع سرماخوردگی را درمان می کند وجود ندارد، برخی مطالعات نشان می دهند که این ماده دارای خواص ضد التهابی ملایمی است و آب مرغ کمک می کند تا هیدراته بمانید، بنابراین خوردن سوپ هنگام سرماخوردگی ضرری ندارد.

سوپ

اتاق خود را آماده کنید

محیط مناسب خواب، از خواب خوب در مواقعی که بیمار نیستید پشتیبانی می کند، اما زمانی که احساس خوبی ندارید اهمیت بیشتری دارد. خنک و تاریک نگه داشتن اتاق و اضافه کردن یک یا دو بالش اضافی به رختخواب می تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

دوش بگیرید

بخار به باز شدن سینوس ها کمک و مخاط را نازک می کند تا راحت تر نفس بکشید بنابراین قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید تا به آرامش شما نیز کمک کند یا در حمام در بسته بنشینید.

بسیاری از افراد می دانند که گرفتگی بینی در شب بدتر می شود، اما مراقبت از خود در طول روز می تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کند و این تنها کاری نیست که می توانید برای خواب راحت انجام دهید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

خشکی هوای اتاق خوابتان، می تواند مجاری بینی شما را تحریک و احساس گرفتگی را بدتر کند. استفاده از دستگاه بخور در شب می تواند به مرطوب نگه داشتن هوا کمک کند تا بهتر خوابید. مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که حفظ رطوبت در هوا به جلوگیری از آنفولانزا کمک می کند فقط دستگاه را به طور مرتب تمیز کرده تا از تجمع کپک و باکتری که باعث بیماری می شود جلوگیری کنید.

دستگاه بخور

از اسانس روغن های گیاهی استفاده کنید

اگرچه هیچ شواهد علمی قطعی مبنی بر اینکه روغن های ضروری می توانند به شما در تنفس راحت تر کمک کنند وجود ندارد، اما می توانند به شما در آرامش و استراحت بیشتر کمک کنند. گزارشات نشان می دهند که افشاندن روغن درخت چای، اکالیپتوس یا روغن نعناع می تواند گرفتگی بینی را رفع کند.

به قفسه سینه منتول بزنید

مالیدن روغن بر پایه منتول روی قفسه سینه و کمر البته با مشورت پزشک می تواند به تنفس راحت تر کمک کند. برخی افراد این روغن را روی پاهای خود می زنند و آن را با جوراب های ضخیم می پوشانند و ادعا می کنند که این کار به رفع گرفتگی بینی آنها کمک می کند، اگرچه هیچ مطالعه ای وجود ندارد که این کار را تأیید کند.

کمپرس گرم را امتحان کنید

هنگامی که در رختخواب هستید، از کمپرس گرم روی پیشانی و سینوس های خود استفاده کنید تا به تخلیه مخاط کمک کند.

از اسپری نمک استفاده کنید

شستشوی مجاری بینی قبل از خواب می تواند به رفع گرفتگی کمک کند، زیرا می تواند مخاط را از سینوس های شما خارج کند. در موارد احتقان شدید ممکن است بخواهید از اسپری بینی ضد احتقان استفاده کنید پس طبق دستورالعمل پیش بروید.

مراقب باشید زیرا استفاده بیش از حد از این اسپری ها می تواند منجر به تورم و سوزش در مجاری بینی شود و منجر به برگشتن گرفتگی شود.

اسپری بینی

به پشت بخوابید

هنگامی که گرفتگی بینی دارید، بهترین حالت خوابیدن به پشت است در حالی که سر خود را روی بالش قرار می دهید. به این ترتیب، جاذبه زمین می تواند به تخلیه مخاط از سینوس ها کمک کند و خوابیدن به پهلو می تواند باعث تخلیه مخاط و ایجاد فشار و ناراحتی بیشتر و یا حتی گرفتگی در هر دو طرف شود اما خوابیدن روی شکم فقط باعث افزایش فشار و درد در صورت می شود.

برای اطمینان از پشتیبانی کافی گردن و شانه های خود از بالش استفاده کنید این بالش ها نه تنها می توانند به احتقان سینوس کمک کنند، بلکه برای کاهش رفلاکس اسید، کمردرد و سایر مشکلاتی که شما را بیدار نگه می دارد نیز مفید هستند.

از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید

وقتی گرفتگی بینی اجازه نمی دهد براحتی بخوابید و هیچ یک از روش ها کمکی به شما نمی کند، ممکن است نیاز باشد از دارو استفاده کنید با این حال چند نکته را در نظر داشته باشید.

اول، اگرچه داروی ضد احتقان ممکن است برای استفاده در طول روز مفید باشد، اما ممکن است برای خوابیدن ایده آل نباشد. در بسیاری از موارد، ضد احتقان ها محرک هستند و در واقع شما را بیدار نگه می دارند. در حالی که برخی از ضد احتقان ها فقط برای درمان گرفتگی طراحی شده اند، برخی دیگر شامل مسکن ها و داروهای دیگر برای درمان علائم متعدد هستند. بسته بندی این داروها را با دقت بخوانید و آنهایی را که علائم شما را درمان می کند انتخاب کنید.

در صورت مصرف داروهای دیگر با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها برای افرادی که دارای شرایط خاصی هستند توصیه نمی شود. به عنوان مثال، اگر فشار خون بالا دارید، داروهای حاوی شبه افدرین می توانند ضربان قلب و فشار خون شما را به طور خطرناکی افزایش دهند.

اگر از داروهای ضدگرفتگی استفاده می کنید، دارویی را انتخاب کنید که به طور خاص فشار خون شما را بالا نمی برد.

یک گزینه بهتر برای درمان گرفتگی بینی با دارو، انتخاب آنتی هیستامین به جای آن است. آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شود، بنابراین بهتر است قبل از خواب مصرف شوند. آنها با مسدود کردن هیستامین، هورمونی که به ایجاد واکنش های آلرژیک از جمله احتقان کمک می کند، عمل می کنند.

یکی دیگر از داروهای مورد استفاده، اسپری بینی کورتیکواستروئید است. این اسپری ها که بدون نسخه قابل فروش هستند، به کاهش التهاب در مجاری بینی شما کمک می کند و باعث احتقان می شود.

قرص خوردن

نتی پات و گرفتگی بینی

یکی از گزینه های رایج برای درمان گرفتگی بینی قبل از خواب شست و شوی بینی است و این کار معمولاً با نتی پات انجام می شود، ظرفی که مخصوص عبور آب از مجاری بینی طراحی شده است.

برای استفاده از نتی پات باید ظرف را با مخلوط استریل آب شور پر کنید. این مخلوط را می توان از قبل تهیه کرد یا آن را با آب مقطر یا جوشانده تهیه کنید و با خم شدن بر روی سینک ظرفشویی و چرخاندن سر به پهلو، آب را در سوراخ بینی بریزید و اجازه دهید از سوراخ بینی دیگر خارج شود سپس این روند را در طرف دیگر تکرار کنید.

با این کار، مخاط را از بینی خارج کرده و گرفتگی بینی را کاهش می دهید. علاوه بر نتی پات می توانید از ظروف فشاری مخصوص طراحی شده برای شستشوی مجاری بینی خود استفاده کنید.

اتاق خواب تان راضد حساسیت کنید

هر گرفتگی بینی در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد نمی شود. آلرژی همچنین می تواند باعث احتقان بینی، همراه با عطسه، آبریزش بینی، گلودرد و علائم دیگر از جمله مشکلات خواب همراه شود. در حقیقت حدود نیمی از افرادی که به حساسیت فصلی مبتلا هستند، در هنگام شدت آلرژی دچار مشکل خواب می شوند.

بهترین راه این است که در وهله اول از بروز آلرژی جلوگیری کنید. مصرف آنتی هیستامین ها یا داروهای کورتیکواستروئید چه بدون نسخه و چه تجویز شده، می تواند به قفل شدن عوامل حساسیت زا که باعث واکنش می شوند، کمک کند.

سایر اقدامات برای جلوگیری از حساسیت در اتاق خواب عبارتند از:

  • حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگه دارید زیرا موهای حیوانات خانگی و موهای پخش شده ی آنها در محیط می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.
  • برای ملحفه رختخواب از مواد طبیعی و ضد حساسیت مانند ۱۰۰ درصد پنبه استفاده و از پر کردن، پر، پشم و ترمه که می تواند آلرژی را تشدید و گرفتگی بینی را بدتر کند، خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از جمع شدن گرد و غبار و ایجاد شوره روی تخت روکش آنها را به طور مرتب بشویید.
  • به طور مرتب اتاق خواب خود را گردگیری کرده و جاروبرقی بکشید.
  • از فیلتر هوا برای از بین بردن آلرژن هایی که باعث گرفتگی بینی شما می شوند، استفاده کنید.
منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=117307

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0