تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
1

بدترین شغل برای سلامت ریه و بیماران ریوی

بدترین شغل برای سلامت ریه و بیماران ریوی

ریه از مهم ترین اجزای بدن می باشد که نقش حیاتی دارد و می تواند خیلی ساده در طول زمان آسیب ببیند. برای مثال ساده ترین مشاغل نیز در سلامت ریه موثرند.

بدترین شغل برای سلامت ریه و بیماران ریوی

شغل و فعالیت های پرخطر برای ریه

سلامت ریه به عنوان یکی از اعضای اصلی و مهم بدن، اهمیت بالایی دارد به همین دلیل مراقبت از آن جایگاه ویژه ای برای همه ما دارد بخصوص که درصد بیماری های مرتبط با ریه روز به روز در حال افزایش است. یکی از جنبه های مراقبت، ارتباط مستقیم با شغل و نوع فعالیت ما دارد. مستقیم به اصل مطلب اشاره می کنیم، اگر در یکی از ۱۳ زمینه شغلی معرفی شده در بخش بهداشت و سلامت نمناک مشغول به کار هستید، به احتمال زیاد ریه های شما در معرض خطر است پس مراقبت را بیشتر کنید.

ساختمان سازی

  • کارگران ساختمانی که در هنگام تخریب بنا یا بازسازی آن گرد و غبار را استنشاق می کنند، در معرض خطر سرطان ریه، مزوتلیوما، و آزبستوز هستند، آزبستوز بیماری است که باعث زخم شدن ریه و سفتی آن می شود.
  • محصولات زیادی مانند اسپری های عایق اگر در محل مناسب خود استفاده نشوند، منجر به آسم می شوند.
  • استفاده از وسایل درمانی مانند دستگاه تنفس هنگام کار در اطراف ساختمان های قدیمی و اجتناب از سیگار کشیدن ( دود سیگار ) می تواند کمک کننده باشد. 

 کارگر ساختمان

 کارخانه

مواد جدیدی مانند نانو ذرات و ITO (اکسید قلع ایندیوم) که برای ساختن صفحه های LCD استفاده می شود، منجر به پدید آمدن خطرات جدی برای کارگران شده است.

کشاورزی

کشاورزی از جنبه های مختلفی سلامت ریه ها را تهدید می کند. به عنوان مثال، بسیاری از مشاغل کشاورزی باعث قرار گرفتن در معرض اندوتوکسین (محصول رشد باکتری ها) می شود. علاوه بر واکنش های آلرژیکی که ممکن است کارگران به آن دچار شوند، آن ها در معرض سطوح بالای مواد سمی مانند آمونیاک یا سولفید هیدروژن هنگام جمع آوری کود از چاله ها هستند. در معرض این مواد قرار گرفتن حتی می تواند کشنده هم باشد.

 سم پاشی

پزشکی

حدود ۸ تا ۱۲ درصد از کارکنان بخش سلامت و بهداشت به لاتکس حساسیت دارند و این حساسیت میتواند باعث واکنش های شدید از نوع آسم در آن ها شود. حساسیت به لاتکس حتی می تواند باعث کناره گیری از شغل شود. حتی هنگامی که این افراد شخصا از دستکش لاتکس استفاده نمی کنند و همکارانشان دستکش خود را در میآورند، تکه هایی از لاتکس در هوا پراکنده می شود. 

نساجی

  • بیسینوزیس، که به آن بیماری ریه قهوه ای نیز می گویند در بین کارگران نساجی که لوازم داخلی، حوله، جوراب، ملحفه و لباس تولید می کنند رایج است.
  • کارگران ذرات پراکنده شده پنبه را استنشاق می کنند و مقدار زیادی گرد و غبار باعث انسداد جریان هوایی آن ها می شود. 
  • همچنین سیگار کشیدن خطر این بیماری را افزایش می دهد و البته استفاده از ماسک و بهبود تهویه محیط کار کمک کننده است.

 نساجی

خدمات نظافت

در سال های اخیر ثابت شده است که محصولات ضد عفونی کننده می توانند باعث بیماری هایی مانند آسم یا موارد بدتر از آن شوند. مطمئنا سطوح نیاز به نظافت دارند اما راه هایی وجود دارد که اطمینان حاصل کنیم که سلامت ما تهدید نخواهد شد. اگر با مواد ضدعفونی کننده کار می کنید مطمئن شوید مکانی که در آن جا هستید تهویه خوبی دارد و سعی کنید از محصولات ایمن و ” سبز ” استفاده کنید.

حوزه آموزش

اگر چه تدریس شغلی بهداشتی و حرفه ای است، اما ممکن است شما را در معرض بیماری های تنفسی قرار دهد. در بسیاری از ساختمانهای مدارس دولتی قدیمی کپک رشد کرده است و این موضوع میتواند باعث تحریک و بدتر شدن آسم بشود. مدارس شلوغ همچنین ممکن است مکانی برای انتقال بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا باشند. 

 مدرسه

مکانیکی

کسانی که در صنعت ساخت خودرو و به ویژه تعمیر بدنه خودرو هستند در معرض ابتلا به آسم هستند. اجزای رنگ اسپری، مانند محصولات ایزوسیانات و پلی اورتان، می توانند پوست را تحریک کنند، حساسیت ایجاد کنند و باعث سفت شدن قفسه سینه و مشکلات شدید تنفسی شوند. مقادیر اندک ایزوسیانات ها می توانند موجب حمله آسم شود. شاید ۵ درصد از افراد به این مواد حساسیت نشان دهند، اما اگر جزو آن ۵ درصد بدشانس هستید اصلا نباید در معرض این مواد قرار بگیرید. دستکش، عینک و تهویه مناسب همچنین میتواند به شما در جهت جلوگیری از بروز حساسیت کمک کند.

حمل و نقل

اگر چه امروزه موتور های وسایل نقلیه به لطف پیشرفت های مکانیکی و استفاده از سوخت های پاک گاز های خروجی دیزلی کمتری تولید می کنند اما دود خروجی اگزوز ماشین ها هنوز هم به شدت خطرناک است و در اطراف ما به صورت گسترده پراکنده شده است. دور ماندن از دود مستقیم اگزوز و پوشیدن ماسک های محافظتی به کاهش خطر بیماری های ریوی کمک می کند.

 آلودگی

کار در معدن

معدنکاران از دیرباز به اینکه در معرض بیماری های ریوی هستند مشهور بوده اند. در حدود چند سال خطرات استخراج ذغال سنگ کمتر و کنترل شده بود اما این مشکل دوباره بازگشته است.علاوه بر پنوموکونیوز (زخم ریه در معرض گرد و غبار ذغال سنگ یا سیلیس)، بیماری COPD نیز می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ایجاد شود. دولت سعی می کند که مقررات را در رابطه با کار در معدن به درستی اجرا کند و این در حالی است که معدنچیان خود نیز باید از وسایل محافظتی مانند ماسک های تنفسی در صورت نیاز استفاده کنند.

آتش نشانی

آتش نشانان دود و طیف وسیعی از مواد شیمیایی را که در یک ساختمان در حال سوختن وجود دارد، استنشاق می کنند. اگرچه آتش نشانان از دستگاه های تنفسی استفاده می کنند اما همیشه شرایط مناسب نیست زیرا ممکن است که این تجهیزات تنفسی فرسوده شده باشند. قرار گرفتن در معرض مواد سمی و آزبست حتی پس از خاموش شدن آتش نیز خطرناک است. توصیه می شود که آتش نشانان در تمام مراحل اطفاء حریق از تجهیزات حفاظتی تنفسی استفاده کنند.

 آتش نشانی

نانوایی

نانواهایی که در معرض گرد و غبار آرد باشند، در معرض خطر حساسیت آلرژیک قرار می گیرند. این بیماری به علت واکنش بدن به آنزیم هایی است که برای قوام خمیر استفاده می شوند. همچنین آلرژن هایی که توسط حشرات در خمیر تولید می شوند نیز می توانند تحریک کننده باشند. تهویه خوب و استفاده از ماسک محافظ می تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118252

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0