تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

بهترین راه استفاده از ماسک در گرمای تابستان

بهترین راه استفاده از ماسک در گرمای تابستان

با فرارسیدن فصل تابستان بسیاری از افراد با چالش جدی استفاده از ماسک در هوای گرم مواجه هستند، چندین روش مناسب برای استفاده از ماسک در گرمای تابستان وجود دارد.

بهترین راه استفاده از ماسک در گرمای تابستان

نکاتی برای استفاده از ماسک در گرمای تابستان

کم کم که دمای هوا افزایش پیدا می کند و گرمای تابستان به اوج خودش می رسد، بسیاری از ما با چالش های جدی مواجه می شویم. یکی از این چالش ها، نیاز به خنک نگه داشتن بدن، آن هم در صورت وجود ماسک است. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند که از ماسک برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ استفاده کنید زیرا این ویروس از طریق قطرک های تنفسی انتقال پیدا می کند اما زمانی که ماسک در هوای گرم تابستان استفاده شود، اصلا شرایط مطلوبی را به وجود نمی آورد.

متخصصان پیشنهاد می کنند حتما در این دوران باید دهان و بینی خود را بپوشانید. اما به نظر شما باید چه کار کرد تا هم از ماسک استفاده کنید و هم شرایط سختی را تجربه نکنید ؟ کافی است که اقدامات این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را مد نظر قرار دهید.

از موادی استفاده کنید که به شما اجازه تنفس می دهد

حتماً از ماسک هایی استفاده کنید که سبک تر باشند. ماسک های نخی، ابریشمی یا پلی استر ترکیبی باعث می شود که شما راحت تر داخل آن ها نفس بکشید. اگر هم نمی خواهید ماسک را از بیرون خریداری کنید، می توانید خودتان در منزل با استفاده از پارچه لباس های تمیز ماسک بدوزید اما ماسک شما حتما باید روی بینی و دهان را بپوشاند.

ماسک در تابستان

مطمئن شوید که ماسک اندازه صورت شماست

ماسک باید به طور کامل دهان و بینی را بپوشاند و نباید بیش از حد تنگ باشد. اندازه ماسک باید مناسب باشد تا هم هوایی را از بیرون وارد ماسک نکند و هم شما راحت تر بتوانید نفس بکشید و از تنگی آن آزار نبینید.

ماسک را تمیز نگه دارید

بعد از هر بار استفاده ماسک را بشویید؛ مخصوصاً اگر از عرق کردن خیس شده است. اگر ماسک از نخ درست شده، می توانید آن را به دفعات داخل ماشین لباسشویی بیندازید و تمیز کنید. قبل از شستن هرگز قسمت جلوی ماسک را لمس نکنید و بعد از هر بار استفاده حتما دستان خود را شستشو دهید.

شستن دست ها

دقایقی به خودتان استراحت دهید

در طول روز چندین بار به جایی خلوت و دور از دیگر افراد رفته و ماسک را برای دقایقی از روی صورت خود بردارید تا تنفس مستقیم داشته باشید. این وقفه های چند دقیقه ای نقش بسزایی در بهبودی وضعیت شما خواهند داشت.

پوست تان را فراموش نکنید

حتماً از پوست خود مراقبت کنید زیرا رطوبت، همراه با گرمای حاصل از ماسک عامل ایجاد آکنه و حساسیت روی پوست شما خواهد شد. زیر ماسک هرگز آرایش نکنید تا منافذ پوست بسته نشود و بعد از درآوردن ماسک هم حتماً صورتتان را بشویید.

شستن صورت

اطلاع داشته باشید که چه کسانی نباید ماسک بزنند

افرادی که مشکلات تنفسی دارند، نباید از ماسک استفاده کنند. گرما نیز مشکلات آنها را افزایش می دهد. کودکان زیر ۲ سال نباید ماسک بزنند، زیرا ممکن است دچار خفگی شوند و همه افرادی که به هر دلیلی (فلج و بی حرکت بودن دست و …) نمی توانند ماسک را از روی صورت خود بردارند، نباید از ماسک استفاده کنند.

چند عدد ماسک همراهتان داشته باشید

اگر ماسکتان عرق کرده، حتماً باید آن را با یک ماسک تمیز جا به جا کنید زیرا رطوبت و خیسی، حفاظت کنندگی ماسک را کاهش می دهد و شما را به سختی می اندازد.

ماسک و گرمای تابستان

نوشیدن آب را فراموش نکنید

اگر دهان شما با ماسک پوشانده شده، احتمالاً کمتر تمایل به نوشیدن آب پیدا می کنید اما در هوای گرم و هنگام عرق کردن حتماً باید آب کافی را به بدن برسانید.

کمی به خودتان استراحت دهید

به مدت چند دقیقه یکبار می توانید ماسک خود را در بیاورید. البته به شرطی که کسی در اطرافتان نباشد. قسمت های دیگر بدن را خنک نگه دارید و حتما از ماسکی با بافت سبک استفاده کنید. بعلاوه اینکه قسمت های دیگر بدن هم با لباس سبک و خنک بپوشانید تا دچار گرمازدگی نشوید.

نکات استفاده از ماسک

علائم گرمازدگی و سکته را بشناسید

حتی اگر یک ماسک تابستانی مناسب هم پیدا کردید، باز هم بسیار مهم است که علائم گرمازدگی و سکته را بشناسید. مطالعات نشان می دهد که دمای بالا می تواند مشکلات تنفسی را حین استفاده از ماسک افزایش دهد، در نتیجه یکی از علائم آن، افزایش دمای بدن و تپش قلب است. بعضی دیگر از علائم رایج گرمازدگی شامل موارد زیر است :

  • بدن گر گرفته
  • نفس نفس زدن
  • تپش قلب
  • حالت تهوع

اگر این علائم را داشتید، ماسک را دربیاورید و بشویید و با ماسک دیگر تعویض کنید. اگر علائم شدیدتر را داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118433

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0