تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

درد بعد ایمپلنت چقدر طول میکشه؟

درد بعد ایمپلنت چقدر طول میکشه؟

ایمپلنت یکی از روش های جایگزین دندان های خراب می باشد که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما قبل و بعد از جراحی ایمپلنت باید چه مواردی را رعایت کرد؟

درد بعد ایمپلنت چقدر طول میکشه؟

باید نبایدهای مهمی که بعد ایمپلنت دندان باید رعایت کنید

از دست دادن و افتادن دندان معمولاً به خاطر بیماری و آسیب دیدگی اتفاق می افتد. ایمپلنت دندان می تواند جایگزین خوبی برای دندان افتاده شما باشد. مطالعات نشان می دهد که ۶۹ درصد از جوانان بین سن ۳۵ تا ۴۴ سالگی حداقل یک دندان خود را از دست داده اند که علت آن هم معمولاً بیماری لثه، تصادف، پوسیدگی دندان یا مشکلات ریشه دندان بوده است. دندانپزشکان هر سال چیزی بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار ایمپلنت انجام می دهند. در این  قسمت از بهداشت و سلامت دهان و دندان نمناک در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک نوع فرایند دندانپزشکی است که دندان از دست رفته را به طور کامل جایگزین می کنند. همچنین یک تیتانیوم کوچک است که دندانپزشکان از داخل روی فک قرار می دهند. اینکه دندانپزشک ایمپلنت دندان را چگونه انجام دهد، بستگی به وضعیت استخوان فک و نوع ایمپلنت دارد.

جراحی ایمپلنت دندان معمولاً خیلی طولانی نیست و مزیت بزرگ ایمپلنت ها این است که می تواند جایگزین کامل برای دندان از دست رفته باشد. فقط بعد از انجام این جراحی باید صبر کنید تا ایمپلنت به طور کامل داخل لثه سفت شود و استخوان بهبود پیدا کند که معمولاً به چند ماه زمان نیاز دارد. 

ایمپلنت چیست

درد بعد ایمپلنت چقدر ادامه خواهد داشت؟

تجربه درد یک هفته بعد از جراحی ایمپلنت طبیعی است. بعد از دو هفته باید کم کم این درد از بین برود در غیراینصورت با پزشک تماس بگیرید. اگر بعد از سه ماه هنوز هم درد داشتید، ممکن است مشکلات زیر در شما وجود داشته باشد:

  • خونرسانی ضعیف بدن 
  • بیماری خود ایمنی
  • عفونت
  • تداخل دارویی
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب دیدگی عصبی یا به بافت بدن 
  • رد کردن ایمپلنت توسط بدن 

که در همه شرایط بالا حتما باید پزشک با خبر شود. 

چقدر طول می کشد تا دندان بعد از ایمپلنت ریکاوری شود؟

اگر به فکر ایمپلنت دندان هستید، باید بدانید که تقریبا چقدر طول می کشد تا بتوانید بهبود پیدا کنید. جراحی ایمپلنت مانند اکثر جراحی ها زمان می برد تا بتواند به طور کامل با بدن شما سازگار شود. بسته به نوع جراحی که انجام می دهید و بهداشت کلی دهان و دندان ، مدت زمان ریکاوری متفاوت خواهد بود. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

ریکاوری دندان

اقدامات یا مراحل پیش از ایمپلنت دندان

در جراحی ایمپلنت معمولاً افراد ملزم به انجام اقدامات زیر می شوند: 

مشاوره 

این جلسه حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان می برد. پزشک در جلسه مشاوره گزینه های مختلف ایمپلنت را برای شما توضیح می دهد و بررسی می کند که آیا برای شما مناسب است یا خیر؛ که بسته به رعایت بهداشت دهان و دندانتان دارد و در این مورد نیز با شما صحبت می کند و نیازهای خاص دندانتان را برایتان بیان می کند. همچنین ممکن است سی تی اسکن سه بعدی از دندان های شما انجام دهد تا متوجه شود که شما گزینه خوبی برای ایمپلنت هستید یا خیر. 

عکسبرداری 

بعد از اینکه جلسه مشاوره به اتمام رسید و شما و پزشک بر این توافق بودید که باید ایمپلنت انجام شود، از فک و دندان تان عکس می گیرند که معمولاً یک الی دو هفته بعد از جلسه های مشاوره انجام می شود که  در این زمان در مورد انتظارات شما بعد از جراحی صحبت می کنند. 

عکسبرداری دندان

کشیدن دندان

بسیاری از افرادی که می خواهند ایمپلنت انجام بدهند، به کشیدن دندان نیاز ندارند اما شاید بعضی از آنها نیاز داشته باشند. دندانپزشک قبل از کشیدن دندان به شما اطلاع رسانی می کند و انجام این کار برای افراد مختلف متفاوت است. اگر استخوان فکتان سالم باشد، معمولا بعد از کشیدن دندان ایمپلنت را انجام می دهند اما اگر عفونت وجود داشته باشد، نیاز به پیوند استخوان خواهد بود. 

پیوند استخوان

افرادی که دندان های خود را کشیدند و افرادی هم که مدت زمان طولانی دندان داخل دهان ندارند و به هر دلیل این اتفاق افتاده است، معمولاً به پیوند استخوان نیاز پیدا می کنند. پیوند استخوان تضمین می کند که عمل ایمپلنت برای شما بسیار عالی و مقاوم انجام شود. پس این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و معمولاً هم بین پیوند استخوان و جراحی ایمپلنت چند ماه صبر می کنند تا استخوان به خوبی بهبود پیدا کند. 

دشواری های بعد جراحی ایمپلنت

مراحل بالا که تکمیل شد معمولاً جلسه مربوط به جراحی ایمپلنت را برنامه ریزی می کنند که در طول این جلسه دندانپزشک ایمپلنت را داخل استخوان فک قرار می دهد و بسته به چیزی که ایده آل شماست این پلنت را انجام خواهد داد. با وجود همه این تفاسیر چقدر طول می کشد تا بعد از ایمپلنت ریکاوری شویم؟ 

ایمپلنت

همانطور که گفتیم پروسه ای که برایتان انجام می شود، اهمیت زیادی دارد. ممکن است که یک پزشک ایمپلنت را در یک جلسه و دیگری در چند جلسه برای شما انجام دهد که در طول این جلسات معمولا سختی های زیر را تجربه خواهید کرد: 

  • کبودی لثه یا پوست
  • خونریزی خفیف
  • درد در محل ایمپلنت 

در این شرایط پزشک برای شما داروی آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر ورم یا دیگر مشکلات چند روز بعد برتر شدند، حتما به دندانپزشک خود اطلاع رسانی کنید. معمولا بعد از جراحی پزشک توصیه می کند که غذاهای نرم  بخورید تا این ناحیه بهبود پیدا کند.

 معمولاً دندانپزشک از بخیه های قابل جذب روی لثه استفاده می کند تا نیازی به کشیدن آن ها وجود نداشته باشد. 

اقدامات زیر می تواند روی مدت زمان ریکاوری شما موثر باشد: 

  • تعداد دندان هایی که کشیده اید و ایمپلنت کرده اید 
  • سالم بودن استخوان برای انجام ایمپلنت
  • نیاز به پیوند استخوان
  • تفاوت بدن افراد در دوره شفا بخشی
  • قدرت تحمل و سبک زندگی شما هم تاثیر زیادی روی دوره ریکاوری بعد از ایمپلنت دارد. به عنوان مثال افراد سیگاری حداقل به مدت یک الی دو هفته بعد از انجام این کار نباید سیگار بکشند.

اگر بعد از جراحی سیگار بکشید، احتمال طولانی شدن ریکاوری را افزایش می دهید؛ مخصوصا اگر پیوند استخوان انجام داده باشید اما اگر ایمپلنت شما  ساده انجام شده باشد و پیوند نداشته باشید، احتمالاً ورم و ناراحتی بعد از جراحی خیلی زود از بین می رود. ممکن است فقط چند روز طول بکشد و پزشک در این دوران برای بهبود درد دارو تجویز می کند.

ورم دندان

بعد از حدود ۷ الی ۱۰ روز می توانید به رژیم غذایی روزانه خود برگردید. البته بعضی از آن ها توصیه می کنند که تا شش هفته بعد از جراحی همچان غذای نرم بخورید. 

ایمپلنت دندان چقدر آسیب وارد می کند؟

نوع جراحی که انجام می دهید متفاوت است. در جراحی ساده یعنی اگر فقط یک دندان را جابجا کرده باشید، استخوان سالم است و به پیوند نیاز نیست و معمولا ناراحتی کمی احساس می شود.

در جراحی متوسط معمولاً کمی ورم، کبودی و ناراحتی احساس خواهد شد اما در جراحی پیچیده ممکن است افراد نیاز به ریکاوری طولانی تری داشته باشند. معمولاً درد بیشتری را احساس خواهند کرد و باید آن را در مدت زمان طولانی ادامه دهند. 

مراقبت های بعد ایمپلنت

راهکارهایی برای کوتاه کردن مدت زمان ریکاوری بعد از ایمپلنت 

سخت نگیرید

بعد از جراحی ایمپلنت حتماً استراحت کنید. اگر مسکن برایتان تجویز شده، از آن استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، مانند رانندگی را انجام ندهید و چیز سنگین هم بلند نکنید. 

رانندگی بعد ایمپلنت

از دستورالعمل ها پیروی کنید

دندانپزشک در این دوران نوع خاصی از مسواک زدن و شستن دندان را برایتان تجویز می کند. سعی کنید حداکثر نکات بهداشتی را رعایت کنید. اگر لازم است از آب نمک استفاده کنید. 

استفاده از یخ

کبودی و ورم صورت کاملاً طبیعی است. می توانید به مدت ۳۰ دقیقه در این ناحیه یخ قرار دهید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت دوباره این کار را تکرار کنید. اگر بعد از قرار دادن یخ احساس کردید ترشحات دندانتان بیشتر شد یا تب کردید، احتمالا نشان دهنده عفونت باشد که باید به دندانپزشک مراجعه گردد. 

جلوگیری از خونریزی 

هر کاری را انجام دهید تا خونریزی دندانتان هرچه سریع تر بند بیاید. به عنوان مثال نوشیدنی های کربنی، شیرین و کافئین مصرف نکنید همچنین تا چند روز بعد از جراحی هرگز سیگار نکشید. 

خونریزی دهان

مراقب غذایی که می خورید باشید 

غذای خانگی و نرم بعد از جراحی بهترین گزینه است. پس از غذای نرم  و مایعات و همچنین موادی مثل ماست استفاده کنید. غذای بیش از حد سرد یا داغ ، جویدنی و سفت برای شما ضرر دارد. 

داروهای خود را سر موقع مصرف کنید 

اگر پزشک در این شرایط برایتان دارو تجویز کرده، حتماً سر موقع آن ها را مصرف کنید و سرخود برای خودتان دارو تجویز نکنید. اگر احساس کردید مسکن برایتان کارآمد نیست، از پزشک بخواهید که آن را قوی تر کند. 

به خودتان توجه کنید 

علائم تب، عفونت و ورم که چند روز طول می کشد را جدی بگیرید. به سطح تنفس و بلع خود در این دوران بیشتر توجه کنید. اگر واکنش آلرژیک داشتید، حتماً به پزشک اطلاع رسانی کنید. 

عفونت دندان

جلسات بعد جراحی را جدی بگیرید

بعد از انجام ایمپلنت حتما به موقع به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما بعد از ایمپلنت مورد بررسی قرار بگیرد.

ایمپلنت دندان چقدر عمر می کند؟

ایمپلنت دندان برعکس دندان طبیعی در معرض آسیب  دیدگی، بیماری، پوسیدگی و مشکلات لثه قرار نمی گیرد بنابراین طول عمر بالایی دارد.

مراقبت کردن از ایمپلنت دندانی و رعایت بهداشت و چکاپ های منظم نزد دندانپزشک، باعث می شود که ایمپلنت شما دائمی باشد.

البته بدن افراد متفاوت است اما به طور کلی سبک زندگی سالم در دوام ایمپلنت شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

فقط کافی است از عادات مخرب مانند سیگار کشیدن و مصرف قهوه بپرهیزید و بهداشت دهان را هم به بهترین شکل ممکن رعایت کنید.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=117568

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0