تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
1

سنی که کاهش متابولیسم بدن شروع میشود

سنی که کاهش متابولیسم بدن شروع میشود

متابولیسم یکی از عوامل مهم در کاهش میزان سوخت و ساز کالری در بدن می باشد که بنابر عوامل متعددی میتواند دچار تغییرات شود. اما آیا سن نیز در آن موثر است؟

سنی که کاهش متابولیسم بدن شروع میشود

سن و عوامل موثر در کاهش متابولیسم بدن

احتمالا همه شما مرحله ای از زندگی خود را به خاطر دارید که در آن سرعت سوخت و ساز و کاهش وزنتان مانند سن جوانی نبوده است و انگیزه تان را از دست داده اید زیرا دیگر نمی توانستید به اندازه قبل با ورزش، سوخت و ساز را تجربه کنید. علت این موضوع را با شما در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک در میان خواهیم گذاشت. 

مطالعه جدیدی در این زمینه ها نشان می دهد سنی که در آن متابولیسم و سوخت و ساز کم کم کاهش پیدا می کند، در اکثر افراد یکسان است. در این مقاله متوجه خواهید شد که در چه سنی این اتفاق خواهد افتاد.

نتایج تحقیقات درباره ارتباط سن و متابولیسم بدن

مهم ترین مطالعه ای که در این روزها به چاپ رسیده است و بیش از ۸۰ محقق و ۶۳ آموزشگاه علمی در آن حضور داشتند و در این زمینه به مطالعه پرداختند و اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده اند. 

آزمایشگاه

این اطلاعات از ۶۵۰۰ نفر در طول ۴۰ سال بین افراد با سن ۸ روزگی یک نوزاد و یک فرد ۹۵ ساله انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که باید تمام عقاید و باور های خود را در مورد سن و متابولیسم تغییر دهید. این مطالعات سرعت متابولیسم و سوخت و ساز را در مراحل مختلف زندگی افراد در نظر گرفته اند. 

نتیجه چه شد؟

  • نوزادان تا یک سالگی بیشترین سرعت سوخت و ساز را دارند. یعنی سرعت متابولیسم آن ها ۵۰ درصد بیشتر از افراد جوان است. 
  • بعد از یک سال متابولیسم سرعت خود را کاهش می دهد و تقریباً این کاهش سرعت تا ۲۰ سالگی ادامه پیدا می کند. 
  • از سن ۲۰ تا ۶۰ سالگی حتی در دوران بارداری، متابولیسم یک میزان و مقیاس ثابت دارد و تغییر نمی کند. 
  • همچنین متابولیسم از سن ۶۰ تا ۹۵ سالگی ۲۰ درصد افت خواهد داشت زیرا معمولاً در این سن قلب، کبد، مغز و کلیه نیاز به استراحت بیشتری دارند و کم تر فعالیت می کنند. 

تفاوت کالری سوزی در مردان و زنان

قطعا می دانید که بسیاری از اپلیکیشن های رژیمی یا حتی دستگاه های ورزشی و مقیاس های وزن بدن، از شما می خواهند که جنسیت خود را هم تعیین کنید تا دقیق تر و تخصصی تر به شما راهکار بدهند. علت آن هم این است که طبق تصور عموم، مردان کالری بیشتری نسبت به خانم ها می سوزانند اما این مطالعه به این نتیجه رسیده است که هیچ تفاوتی در سوخت انرژی بین جنسیت مرد و زن وجود ندارد. 

کالری سوزی

آن ها همچنین دوره یائسگی را هم خیلی مرتبط با متابولیسم می دانند و این موضوعات را به تحقیقات اختصاص دادند. البته ممکن است که سطح انرژی در خانم ها در این دوران افت پیدا کند اما این موضوع در متابولیسم شان موثر نیست. 

عوامل دیگری هم در متابولیسم موثرند

این مطالعه قطعاً شما را مجاب می کند تا اوقاتیی را چک کنید که احساس می کردید متابولیسم تان به طرز عجیبی افت کرده است؛ دقیقا زمان هایی که سه چهارم روز خود را پشت میز نشسته بودید یا دراز کشیده بودید و هیچ کار خاصی انجام نمی دادید. دقیقاً در همین زمان ها است که متابولیسم شما کاهش پیدا می کند.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0