تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

چرا تماشای فیلم ترسناک، لذت بخشه؟

چرا تماشای فیلم ترسناک، لذت بخشه؟

به نظر روانشناسان دلایل مختلفی وجود دارد که افراد علاقه ی زیاد به تماشای فیلم ترسناک دارند و عده ای به شدت از تماشای آن در هراس هستند .

چرا تماشای فیلم ترسناک، لذت بخشه؟

دلیل روانشناسی علاقه به فیلم های ترسناک و منفی

اگر شما هم عاشق فیلم های ترسناک هستید، بدانید که تنها نیستید زیرا بسیاری از افراد مانند شما از دیدن فیلم های ترسناک لذت می برند اما به نظر شما چرا بعضی از ما نمی توانیم فیلم ترسناک ببینیم اما بعضی از دیدن این سبک فیلم ها لذت می بریم؟

تماشای فیلم ترسناک

ما به دنبال تجربه احساسات مختلف هستیم

فیلم های ترسناک و داستان های وحشتناک توجه ما را به شدت جلب می کنند و شبیه به یک رولر کوستر یا ترن هوایی احساسی و عاطفی برای ما عمل می کنند و مدام عواطف ما را تغییر می دهند.

ما هم در این فراز و فرود ها همراه با حس ناامنی، باور، هیجان، ترس و وحشت همراه می شویم. به طور طبیعی دوست داریم شرایط خطرناک را تجربه کنیم اما آسیبی به ما نرسد؛ دقیقاً همین اتفاقی که با فیلم ترسناک تجربه می کنیم.

حس آزاد شدن آدرنالین یک حس مثبت برای ما ایجاد می کند و احساس امنیت را هدیه می دهد. بسیاری از فیلم های ترسناک این حس ما را ارضا می کنند و ما را در مرز واقعیت هایی قرار می دهند که شاید در دنیای واقعی و زندگی خودمان هیچگاه آن ها را تجربه نکنیم.

علم هم این موضوع را به اثبات رسانده است کسانی که از فیلم ترسناک لذت می برند، بیشتر به دنبال تجربه احساسات مختلف هستند که این احساسات را در فیلم های ترسناک پیدا می کنند.

تماشای فیلم ترسناک

دوست داریم از طریق فیلم ترسناک تخلیه روانی شویم

روانشناسان بزرگ از جمله فروید به این نکته اشاره کرده اند که آزاد شدن و تخلیه بعضی از احساسات، باعث می شود که از لحاظ ذهنی خالی شویم. هنگامی که فیلم ترسناک می بینیم ، این تخلیه روانی در ما ایجاد می شود و حس ناامنی و ترس شدید و یا حتی حس چندش را ابراز می کنیم و می دانیم که این اتفاقات فقط داخل داستان رخ داده اند و در واقعیت وجود ندارند و در نتیجه احساسات منفی خود را بیرون می ریزیم و حس راحتی و تخلیه روانی داریم.

بعضی از افراد از فیلم ترسناک بیشتر از بقیه لذت می برند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد بعضی از افراد هنگام دیدن این سبک فیلم ها ترس کمتری را تجربه می کنند و بیشتر از بقیه از دیدن این فیلم ها لذت می برند. معمولاً مردان بیشتر از زنان از دیدن فیلم های ترسناک هیجان زده می شوند.

افرادی که از لحاظ احساسی و عاطفی پایدار و ثابت قدم هستند، کم تر می ترسند اما افرادی که پایداری کمتری در عواطف و احساسات خود دارند، ترس بیشتری را بیرون می ریزند.حتی بعد از این که فیلم تمام می شود ، باز هم می ترسند.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=117331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0