تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
2

کرونا دلتا دقیقا چیست و چرا خطرناک تر است؟

کرونا دلتا دقیقا چیست و چرا خطرناک تر است؟

کرونا دلتا، نسخه جدید و البته پیشرفته تر از کرونا معمولی با سرعت انتشار به نسبت بیشتری می باشد که به همین دلیل علائم و نشانه های آن نیز کمی متفاوت است.

کرونا دلتا دقیقا چیست و چرا خطرناک تر است؟

اطلاعاتی در مورد متغیر دلتای کرونا و شدت آن

کووید ۱۹ نام بیماری است که به سرعت در کشورهای جهان پخش شد و زندگی همه افراد را مختل نموده است. در ابتدای همه گیری ویروس کرونا، دانشمندان در پی کشف این بیماری و اختراع دارو و درمان برای آن بودند اما جهش های گوناگون این ویروس سبب شد، بیماری کرونا تا حدودی ناشناخته باقی بماند. این جهش ها ممکن است واکسن ها را نیز بی اثر کنند. پس از جهش های گوناگون ویروس سازمان جهانی تصمیم گرفت برای نامگذاری گونه های کرونا به جای نام کشورها از الفبای یونانی استفاده کند. این روزها حتما نام دلتا کرونا را شنیده اید که جهش جدیدی از ویروس کروناست. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا توضیحاتی را ارائه می کنیم.

کرونا

کرونا دلتا چیست؟

تا کنون ویروس کرونا جهش های زیادی داشته است، یکی از سهمگین ترین جهش ها که آمار فاجعه باری از ابتلا ، بستری و مرگ به جای گذاشت، دلتا کرونا یا دلتا پلاس است. متغیر دلتای کووید ۱۹ با قابلیت انتقال دهندگی بالا که به آن B1617.2 هم گفته می شود، در سال ۲۰۲۰ در هند یافت شد و اکنون زنجیره جدیدی از آن در آمریکا و کشور های دیگر پراکنده شده است. این جهش جدید قدرت بیماری زایی و سرایت بالایی دارد. اطلاعات زیر در مورد این بیماری و سرعت شیوع آن نشان می دهد که سرعت انتقالش بسیار سریع است:

  • در تاریخ ۱۴ ژوئن سال ۲۰۲۱ که فقط ۶ ماه از وجود آن گذشته بود،  این متغیر به ۷۴ کشور رسید.
  • هنوز هم در بریتانیا متغیر آلفا در موارد زیادی یافت شده است.
  • این متغیر بین ۴۳ الی ۹۰ درصد قابلیت انتقال دهندگی بیشتری از متغیر قبلی کووید ۱۹ دارد.
  • متخصصان بر این باور هستند که دلتا حدود ۳۰ الی ای ۱۰۰% عفونی تر از آلفا است.

کرونا دلتا

علائم ویروس کرونای دلتا

اطلاعات حاصل از مطالعات در کشور های مختلف راهکارهای ثبت علائم را در اختیار افراد قرار می دهد و نشان می دهد که علائم کووید ۱۹ در بریتانیا به دلیل تبدیل شدن ویروس به متغیر دلتا تغییر کرده است و علائم گزارش شده شامل موارد زیر هستند:

  • سردرد
  • گلودرد 
  • آب ریزش بینی
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • مشکلات گوارشی

سرفه در این بیماری رواج کمتری دارد و از دست دادن بویایی از علایم رایج این متغیر اعلام نشده است. محققان نگران هستند که افراد علائم سرما خوردگی شدید را با این کرونا اشتباه بگیرند، در این صورت خودشان را قرنطینه نمی کنند و باعث شیوع بیشتر می شوند.

آب ریزش بینی

دلیل سرعت بالای انتشار کرونا دلتا

متغیر دلتا قابلیت انتقال دهندگی بیشتری نسبت به بقیه دارد و حدود ۴۰ درصد از کرونای الفا سرایت پذیرتر است. پژوهشگران تصور می کنند که دلیل انتقال دهندگی بیشتر کرونای دلتا،  تغییرات موجود درپروتئین ویروس است که باعث می شود وارد شدن آن به سلول های انسانی راحت تر باشد.

دلتا همچنین باعث شده که سلول های انسانی راحت تر با آن ترکیب شوند. در نتیجه این متغیر راحت تر به سلول می چسبد و سیستم ایمنی را زودتر درگیر خواهد کرد.

ابتلای بیشتر جوانان به کرونا دلتا با علائم شدیدتر

بررسی ها نشان می دهد که دلتا کرونا افراد جوان تر را بیشتر درگیر می کند. مطالعات نشان می دهد که در بریتانیا کودکان و جوانان زیر ۵۰ سال دو و نیم برابر بیشتر به این ویروس مبتلا شده اند که البته به نظر می رسد که علائم شدید تر باشد. 

سرعت کرونا دلتا

ممکن است افرادی که به ویروس دلتا مبتلا می شوند، راهی بیمارستان گردند، مطالعات نشان می دهد که خطر بستری شدن در این متغیر دو برابر متغیر آلفا است.

پزشکان در کشور چین اعلام کرده اند که دلتا بیشتر از نوع اولیه ویروس کرونا، افراد را درگیر و بیمار می کند. کرونای دلتا نه تنها خطر بستری شدن را بیشتر بالا می برد و به خاطر انتخاب آسیب پذیرترین افراد می تواند مرگبارتر باشد. 

چگونه از خود مراقبت کنیم؟

واکسن زدن بهترین راه حل ممکن است. خوشبختانه همه واکسن های تولید شده تا حد بسیار زیادی می توانند پاسخگوی واریانت های جدید باشند اما اثر بخشی واکسن ها می تواند متفاوت باشد اما نمی توان گفت که تزریق واکسن بی اثر است. اکثر واکسن ها باید در دو دوز تزریق شوند، تا بتوانند اثر بخش باشند.

گزارش ها نشان می دهد که تزریق دو دوز واکسن فایزر ۷۹% در برابر عفونت دلتا مقاومت می کند. همچنین در صورت ابتلا، ۸۸ درصد از بروز علائم جلوگیری می کند.

واکسن کرونا

تزریق دو دوز واکسن آسترازنکا، تا ۹۲ درصد می تواند از بستری شدن افراد بر اثر ویروس دلتا جلوگیری کند و خوشبختانه در بین کسانی که واکسینه شده اند، هنوز هیچ مورد مرگ و میری گزارش نشده است.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118348

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0