تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2

کریسمس امسال چندم و چند شنبه است؟

کریسمس امسال چندم و چند شنبه است؟

مسیحیان در سراسر دنیا تولد حضرت مسیح روز کریسمس را جشن میگیرند و به کلیساها می روند. جالب است بدانید کریسمس در تقویم های مختلف، در روزهای مختلفی جشن گرفته می شود.

کریسمس امسال چندم و چند شنبه است؟

تاریخ کریسمس امسال؛ ۲۰۲۲ – ۱۴۰۰

کریسمَس یا نوئل جشنی در آیین مسیحیت است که برای گرامیداشت زادروز حضرت مسیح (ع) برگزار می‌شود. ایام دوازده‌روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) به کلیساها رفته و شکرگزاری می کنند و یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند. در این بخش از نمناک به شما می گوییم امسال کریسمس در تقویم شمسی و قمری در چه روز و تاریخی برگزار می شود.

روز کریسمس در ایران و جهان

اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را روز ۲۵ دسامبر جشن می گیرند و شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند. در بیشتر کشورهای اروپایی ۲۵ دسامبر روز ولادت عیسی مسیح و روز جشن کریسمس به شمار می‌آید. در کشورهایی مانند روسیه، اوکراین و یونان که بیشتر مسیحیان پیرو ارتدکس هستند، روز ششم ژانویه را سالروز میلاد مسیح می‌دانند و در آن روز جشن کریسمس را بر پا می‌کنند. مسیحیان ایران به دو شاخه ارامنه و آشوری تقسیم می‌شوند. مسیحیان ارمنی و پیروان کلیسای مستقل ارامنه میلاد مسیح را ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

جشن کریسمس

امسال کریسمس چه روزیه؟

روز کریسمس در ایران، ۴ دی ماه می باشد.

تاریخ روز کریسمس سال ۱۴۰۰ در تقویم شمسی

تاریخ دقیق روز کریسمس سال ۱۴۰۰ در تقویم شمسی برابر است با:

  • شنبه، ۴ دی ۱۴۰۰
  • ۱۴۰۰/۱۰/۰۴

تاریخ روز کریسمس سال ۱۴۰۰ در تقویم قمری

تاریخ دقیق روز کریسمس سال ۱۴۰۰ در تقویم قمری ۱۴۴۳ برابر است با:

  • السبت، ۲۰ جمادی الاولی ۱۴۴۳
  • ۱۴۴۳/۰۵/۲۰

تاریخ روز کریسمس سال ۱۴۰۰ در تقویم میلادی

تاریخ دقیق روز کریسمس سال ۱۴۰۰ در تقویم میلادی برابر است با:

  • Saturday, 25 December 2021
  • ۲۰۲۱/۱۲/۲۵

تقویم

چرا روز کریسمس در تقویم شمسی تغییر می‌کند؟

اگرچه روزها در تقویم میلادی و شمسی با هم برابرند؛ اما هر چهار سال یک بار به‌دلیل زیاد شدن یک روز در تقویم شمسی (سال کبیسه)، روز کریسمس در تقویم شمسی تغییر می‌کند، اما در تاریخ میلادی این روز برابر با ۲۵ دسامبر است.

تفاوت کریسمس و سال نو میلادی

جشن کریسمس و مراسم سال نو میلادی جدا از هم هستند و در تاریخ‌های متفاوتی برگزار می‌شوند اما بسیاری از افراد این دو تاریخ را یکی می‌دانند و به اشتباه جشن کریسمس را به‌عنوان زمان شروع سال نو میلادی می‌شناسند.

جشن کریسمس به مناسبت تولد حضرت عیسی برگزار می‌شود اما جشن سال نو میلادی در بسیاری کشورها زمان آغاز سال جدید است. به نظر می رسد قرار گرفتن شب سال نو در تعطیلی ۱۲ روزه کریسمس، باعث شکل‌گیری این اشتباه شده است. شب سال نو میلادی برابر با روز هفتم کریسمس است.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=117856

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0