تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پرداخت سود ۹۵ درصد سهامداران عدالت با سجام

پرداخت سود ۹۵ درصد سهامداران عدالت با سجام

مدیر سیستم های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: در حالی که سال های قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد سهامداران خرد به سود سالانه سهام دسترسی پیدا می کردند.

پرداخت سود ۹۵ درصد سهامداران عدالت با سجام

فارس: حسین قشمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور ۶۰ میلیون ایرانی در بازار سرمایه و سهام پراکنده و خرد، آیا روشی برای واریز سود سهام این افراد به صورت متمرکز وجود دارد، گفت:در حال حاضر حدود ۱۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی سود سالانه خود را از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام در سال جاری واریز کردند.

وی گفت:در سال های قبل که مشکل بیماری کرونا هم نبود، وقتی سود سالانه سهام شرکت ها در مجامع تصویب و اعلام می شد که سهامداران سود خود را از بانک بگیرند، به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد سهامداران خرد موفق به دریافت سود خود می شدند و برخی سهامداران حتی از آن مطلع نمی شدند، اما اکنون سود سالانه مجامع شرکت ها که از طریق سجام واریز می شود، پوشش بالای ۹۵ درصدی اتفاق می افتد.

قشمی گفت:طبق گزارش حسابرسی کمتر از ۵ درصد از سهامداران قدیمی که هنوز شماره حساب در سجام اعلام نکرده اند یا به صورت قهری تعدادی فوت شده اند و یا مشکلات حقوقی دیگری داشته اند، نمی توانند سود سهام خود را بگیرند، اما بالای ۹۵ درصد از سهامداران خرد به سود سهام خود می رسند.

به گفته قشمی به عنوان مثال یک شرکت بورسی که ۵۰ میلیارد تومان سود می خواهد توزیع کند ۴۸ میلیارد تومان از این سود از طریق سجام به حساب ذی نفعان واریز شده و آن درصد ناچیز هم برای کسانی که مشکلات قهری دارند، روی داده است.

مدیر سیستم های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ۶۰ میلیون مردم در بورس و سهامداران خرد و پراکنده و به ویژه سهام عدالت آیا امکان واریز سود این افراد غیر از روش متمرکز وجود دارد، گفت:سود سهام باید بین سهامداران توزیع شود. ناشر یا همان شرکت بورسی مکلف است سود سهام را بدهد و ما در شرکت سپرده گذاری مرکزی تکلیف قانونی داریم تا توزیع سود را از طرف ناشر انجام دهیم و، چون تعداد افراد زیاد است، این سود به صورت متمرکز باید پرداخت شود.

به گفته قشمی، البته سامانه سجام امسال راه اندازی شده و استقبال از این سامانه به تدریج بالا می رود و تاکنون حدود ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را که در مجامع شرکت ها تصویب شده را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کرده اند. البته مشکل واریز سود فقط در سهامداران حقیقی است، وگرنه سهامداران حقوقی که اتفاقا عمده سود شرکت ها به آن ها می رسد، از طریق نمایندگان خود آن سودها را دریافت می کنند، اما سهامداران خرد و پراکنده باید به صورت متمرکز سود آن ها واریز شود.

قشمی گفت:امسال سود سهام ۷٫۵ میلیون کد ملی از طریق سامانه سجام واریز شده، البته تعداد سود واریز شده به حدود ۲۷ میلیون فقره می رسد، چون برخی از این افراد در چندین شرکت سهام دارند و به طور میانگین هر نفر ۴ بار سود سهام سالانه خود را از طریق سجام دریافت کرده است.

انتهای پیام/م

 

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=100637

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0