تاریخ : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳ Sunday, 22 December , 2024
3

بلیت ۴۰۰ هزارتومانی کنسرت موسیقیدان ژاپنی در ایران !

بلیت ۴۰۰ هزارتومانی کنسرت موسیقیدان ژاپنی در ایران !

رکورد گرانترین بلیت کنسرت در ایران شکسته شد و بلیت کنسرت کیتارو موسیقی دان مشهور ژاپنی در کشورمان به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

بلیت ۴۰۰ هزارتومانی کنسرت موسیقیدان ژاپنی در ایران !

رکورد گرانترین بلیت کنسرت در ایران شکسته شد

کیتارو موسیقی دان مشهور ژاپنی برای برگزاری کنسرت راهی ایران شد . نکته ای که بیش تر از برگزاری کنسرت او در تهران مورد توجه قرار گرفت قیمت بلیت کنسرت او بود که رکورد گرانی بلیت کنسرت را در ایران شکست.

کیتارو موسیقیدان مطرح ژاپنی برای دومین بار در ایران حضور پیدا کرده و قرار است طی سه شب در تالار بزرگ کشور روی صحنه برود؛ اما اتفاق جالب توجه این اجرا قیمت های عجیب و گزاف آن است.

قیمت باورنکردنی بلیت کنسرت کیتارو در ایران

بلیت های این کنسرت از کف ۱۵۰ هزار تومان تا سقف ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. در کنسرت قبلی این هنرمند که در مهرماه سال ۹۳ طی چهار شب برگزار شده بود بلیت ها از ۸۰ تا ۱۹۵ هزار تومان قیمت گذاری شده بودند.

پیش از این رضا یزدانی با کنسرت آنپلاگ که سقف رقم های بلیتش به ۳۵۰ هزار تومان رسید، رکورد دار گران ترین اجرای موسیقی در ایران به جساب می آمد. طی مدت اخیر نیز برخی اجراهای خارجی از جمله کنسرت های شیلر و لودویکیو ایونادی تا سقف ۳۰۰ هزار تومان هم قیمت گذاری شده بود.

 موسیقیدان ژاپنی

کیتارو موسیقی دان مشهور ژاپنی

قیمت گذاری بلیت های کنسرت در ایران از ضابطه خاصی تبعیت نمی کند و تهیه کنندگان کنسرت ها، به تشخیص خودشان و بدون هیچ ضابطه قانونی، قیمت بلیت کنسرت ها را بالا و پایین می کنند.

از همین رو به دلیل اتخاذ برخی سیاست های اشتباه، موسیقی رفته رفته به سمت مجلل شدن نیل پیدا کرده و جمعی از علاقه مندان به موسیقی که درآمد بالایی ندارند، عملا از حضور در کنسرت ها محروم هستند و متاسفانه صندلی های سالن اجرای موسیقی کم کم دارد تنها مخاطبانی خاص با استطاعت مالی بالا پیدا می کند.

بر اساس این گزارش، قیمت گذاری بلیت کنسرت باید یکی از وظایف تشکل صنفی خانه موسیقی باشد که با توجه به شرایط روز این مهم را انجام دهند و یک ضابطه قانونی مشخص و چارچوبی خاص برای انجام این کار، تعریف کنند اما طی سالیان گذشته به دلیل انفعال ساختاری این نهاد، تهیه کنندگان کنسرت ها، به تشخیص خودشان و بدون هیچ ضابطه قانونی، قیمت بلیت کنسرت ها را بالا می برند.

اگر بخواهیم از موسیقی بی کلام حرف بزنیم، بی شک «کیتارو» اولین نامی است که به ذهن خطور می کند. بنیان گذار ژاپنی موسیقی «نیو ایج» کمتر از یک ماه دیگر در تهران اجرا خواهد داشت و این رویدادی نیست که علاقه مندان موسیقی بتوانند به راحتی از کنارش عبور کنند.

به بهانه حضور اسطوره آسیایی موسیقی جهان در تهران، در گزارشی ابعاد مختلف زندگی این موسیقی دان مشهور ژاپنی را از نظر می گذرانیم:

کیتارو موسیقی دان، تنظیم کننده و تهیه کننده ژاپنی متولد چهارم فوریه ۱۹۵۳ است. این هنرمند برنده جوایز «گرمی» و «گلدن گلوب» را پایه گذار موسیقی «نیو ایج» (عصر نو) می دانند. کیتارو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه «ساهید» به توکیو رفت و پا به عرصه موسیقی گذاشت.

 موسیقیدان ژاپنی

کیتارو موسیقی دان مشهور ژاپنی به ایران می آید

والدین کیتارو با ورود وی به عرصه موسیقی مخالف بودند و سعی داشتند او را در یک شرکت محلی مشغول به کار کنند. کیتارو اما در عوض، خانه را بدون اطلاع آن ها ترک کرد و با شغل های نیمه وقتی چون آشپزی و خدمات شهری خرج خود را تأمین می کرد و شب ها را به تنظیم ترانه سپری می کرد.

اوایل دهه ۱۹۷۰ بود که او به طور کامل به ساز کیبورد روی آورد. وی سپس به گروه موسیقی «خانواده خاور دور» پیوست و با آن ها در تورهای دور جهان شرکت کرد. زمانی که این گروه در اروپا بود، کیتارو فرصت آشنایی با «کلاوس شولتز» عضو سابق گروه «رویای نارنگی» را پیدا کرد. شولز دو آلبوم را برای «خانواده خاور دور» تنظیم کرد و در مورد موسیقی سینتی سایزر راهنمایی های کارآمدی را در اختیار ستاره موسیقی ژاپن گذاشت. کیتارو سال ۱۹۷۶ از گروهش جدا شد و به نقاط مختلف آسیا از جمله چین، هند، تایلند و لائوس سفر کرد.

این هنرمند پس از بازگشت به ژاپن فعالیت های انفرادی خود را از سال ۱۹۷۷ آغاز کرد. نخستین آلبوم های او «تن کای» و «داستان ماه کامل»، از محبوب ترین کارهای جنبش «نیو ایج» نزد علاقه مندان به این سبک موسیقی به حساب می آیند. او سپس اولین کنسرت سمفونیک خود را در شهر توکیو تجربه کرد.

از مهمترین نقاط عطف دوران حرفه ای زندگی کیتارو «جاده ابریشم» است. «جاده ابریشم:ظهور و سقوط تمدن ها» نام سریال مستندی است که اولین قسمت آن در آوریل ۱۹۸۰ به روی آنتن تلویزیون ژاپن رفت. فیلمبرداری این پروژه که به تأثیر راه تجاری ابریشم بر تاریخ کشور ژاپن می پردازد، بیش از ۱۰ سال طول کشید و تولید آن ۱۷ سال به طول انجامید. موسیقی متن این مستند، کار کیتارو بود و مجموعه قطعات این اثر با موفقیت چشمگیری که کسب کرد، شهرت بین المللی را برای وی به ارمغان آورد.

این هنرمند ژاپنی در سال ۱۹۸۴ توری با عنوان «زنده در آسیا» را برگزار کرد. یکی از جالب ترین اتفاقات در این دوران، ممنوعیت اجرای کیتارو در سنگاپور به علت موهای بلند وی بود! قوانین کشور سنگاپور در آن زمان موی بلند مردان را ممنوع می دانست. «سفر ستاره ای»، «هزاران سال»، «هند»، «ابر نقره ای» و «آسیا» شش آلبوم پیشین وی بودند که در کنار آلبوم جدیدی با عنوان «به سوی غرب» باز نشر داده شدند. در سال ۱۹۸۸ کارهای کیتارو فروشی ۱۰ میلیون نسخه ای در سطح جهان داشت.

موسیقیدان ژاپنی

کنسرت کیتارو موسیقی دان مشهور ژاپنی در ایران

قطعه ای که برای فیلم «بهشت و زمین» تنظیم کرده بود، جایزه معتبر «گلدن گلوب» را برای کیتارو به ارمغان آورد. سال ۱۹۸۹ بود که او موسیقی متن فیلم ژاپنی «بازگشت از رودخانه کوای» را نوشت.

زمانی از کیتارو درباره سبک موسیقی اش پرسیدند، وی در پاسخ گفت:من هیچ آموزشی در موسیقی ندیدم. فقط یاد گرفته ام به گوش ها و احساسم اعتماد کنم. این موسیقی از ذهن من نمی آید، از بهشت می آید، وارد بدنم می شود و پس از عبور از انگشتانم نوشته می شود. گاهی خودم هم شگفت زده می شوم. من هرگز تمرین نکرده ام. برای نوشتن ملودی مطالعه نمی کنم، تنها انگشتانم را حرکت می دهم. نمی دانم این ترانه ها از که هستند؟ من آهنگ های خودم را می نویسم، اما آن ها از آن من نیستند.

از سال انتشار «ماندالا» آلبوم نامزد «گرمی»، کیتارو ۱۲ آلبوم دیگر را در استودیو ضبط و منتشر کرده است. «عصر مسحور»، «کهن» و «گایا-اونباشیرا» از همین جمله بودند که هر سه نامزد «گرمی» شدند. «به تو می اندیشم» اما اثری بود که جایزه بهترین آلبوم نیو ایج «گرمی» را به خود اختصاص داد. در کل کیتارو ۱۵ بار نامزد دریافت «گرمی» که به اسکار دنیای موسیقی شهرت دارد شده است.

موسیقی او در جهان پیام آور صلح و عرفان است. او بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ تور جهانی «عشق و صلح» را اجرا کرد تا پیام صلح خود را از طریق موسیقی به گوش جهانیان برساند. کشورهای جنوب شرق آسیا، یونان، هنگ کنگ و ژاپن از جمله مقاصد وی در این سفر بین المللی بودند.

کیتارو اکنون در خانه ۷۳ هکتاری خود در کلورادو به همراه همسرش که از نوازندگان باسابقه گروهش بوده و پسری که از همسر اولش دارد، زندگی می کند. وی استودیویی ۲۵۰۰ مترمکعبی به نام «خانه موچی» دارد که برای اجرای ارکستری ۷۰ نفره گنجایش کافی دارد. این استودیو از سال ۲۰۰۷ به سباستوپول کالیفرنیا نقل مکان کرده است.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=87174

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0