چالش اشکان خطیبی برای سوپر استارها
احمد محمداسماعیلی:اشکان خطیبی یک هنرمند چند منظوره است که مدام در بازیگری، موسیقی و خوانندگی در رفت و آمد است. آدم خاصی به نظر می رسد و تی شرت هایش تک است( تی شرت مشکی رنگش با عکس دنیرو در نقش راننده تاکسی و غیره). به خودش زیاد سخت نمی گیرد و به نظر می رسد آدم تنوع طلبی باشد، هر از گاهی به فعالیت خاصی گیر می دهد.
حالا هم چند سالی است یار غار و دست راست محمد رحمانیان تازه بازگشته از چله نشینی در کانادا شده است و برایش تولید و بازی و خوانندگی می کند و در ضمن سازی هم می نوازد. هیچ گاه علاقه ای به استارت شدن نداشته است اما با استارها ( نیکی کریمی در «سوت پایان» کار کرده است) در تئاتر هم چند سالی است با بزرگانی مثل کوشک جلالی و هما روستا و محمد رحمانیان خوش می درخشد.
بازی خوبش در نمایش «خدای کشتار» را که یادتان نرفته است. این بازیگر، خواننده و مجری تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد ادامه داده است. در سال ۷۹ یک گروه موسیقی راک ایرانی به نام اپولو داشته است که راک ایرانی می زدند اما بعدا اعضا از گروه جدا شدند. وی پیانو، گیتار و گاهی نیز ساز دهنی می زند. او به غیر از موسیقی و بازیگری گاهی نمایشنامه های انگلیسی را هم به فارسی ترجمه می کند و عضو گروه موسیقی «ترافیک» نیز هست.
اشکان خطبیی در عرصه تصویر هم برخی اوقات تبدیل به بچه ای نسبتا بد می شود و دوست دارد نقش آدم خبیثه را بازی کند. وی این روزها تبدیل به یک هامون باز دو آتیشه خاکستری رنگ در نمایش «هامون بازها» شده است. با او در باره این حضورش گپی زده ایم.
در این دو، سه سال اخیر به تناوب در سینما و تئاتر حضور داشته اید. بر اساس چه ویژگی هایی کار و حضور در این دو عرصه را قبول می کنید؟
بیشتر به حال و اوضاع روحی ام بستگی دارد اما اصولا در این سال های اخیر به دنبال این بودم که فلان نقش چه کیفیت و سرانجامی دارد. مدیوم کار برای قبول پیشنهاد خیلی نقش کلیدی و محوری ندارد. این حضور و انتخاب می تواند در قالب یک کار پرفورمنس با حضور ۵۰ مخاطب در یک گالری باشد یا صحنه تئاتر با ۲۰۰۰ مخاطب.
اگر در یک مدیوم خاص کار کنید بیشتر در بازیگری تثبیت می شوید؟
به دنبال تثبیت شدن خودم نیستم، به عبارتی دنبال چیزی نیستم. به دنبال اینم که روزها را بتوانم راحت تر طی کنم.
حضور شما در عرصه های مختلف هنری بیشتر در جهت اقناع روحی و حسی خودتان است تا نوع ارتباط با مخاطب و پیشرفت شغلی ؟
شک نکنید همین طور است.
با این تعاریف اشکان خطیبی را هیچ وقت نمی توانیم در قالب یک سوپر استار قرار بدهیم ؟
درست است. در این دو، سه سال اخیر خیلی پیشنهادات سینمایی را رد کردم. نکته قابل اشاره دیگر درباره حضورم در نمایش های محمد رحمانیان این است که ضمن بازی در آن ها تولیدشان هم بر عهده من بود بنابراین وقت کافی هم برای قبول سایر پیشنهادات نداشتم. خیلی دوست داشتم دوباره با بهنام بهزادی کار کنم. من هیچ وقت اهل موازی کاری و حضور در چند پروژه همزمان نیستم .
اما خیلی از همکاران شما همزمان چند پروژه را قبول می کنند.
بله و خودشان هم باید جواب این رویکردشان را هم بدهند. بعدش هم در این مملکت سوپر استار شدن کاری ندارد. شما می توانید دمپایی بپوشید و سوپر استار بشوید. یادم می آید دوستی در تیزرهای تبلیغاتی لاستیک ماشین، بازی می کرد. از هر بازیگری که حرفه ای کار می کرد در تلویزیون معروف تر بود ! یا دوست عزیزی که تبلیغ بستنی پاک می کرد در یک زمان به اوج محبوببت و استار شدن رسید.
با این گفته ها شما سوپر استارها را به چالش می کشید؟
نه، دنبال هیچی نیستم (با خنده). من وقت این نوع کارها را ندارم.
بحث تولید یک اثر هنری با بازیگری تفاوت هایی زیادی دارد. در تولید چه ویژگی جذابی دیدید که به سراغش رفتید ؟
کار بسیار دشواری است. مهم ترین دلیل چنین کاری الزامی بود که با آن روبه رو شدم زیرا دلم می خواست گروهی که با آن تئاتر کار می کنم حالا چه در تئاتر و چه در موسیقی فعال تر باشد تا ازتمام پتانسیلش به نحو احسن در اجرا بهره برداری شود. اگر آدمی وجود داشت که می توانست این کار را انجام بدهد قطعا من آن را به او واگذار می کردم. اما فرد مناسبی در دسترس نبود. دلیل دیگر این رویکرد این است که من هیچ گاه دغدغه کامل به بازیگری نداشتم. یادم می آید در اولین کاری که در تلویزیون با آن شناخته شدم برایم پول در آوردن مهم بود تا با دستمزدش بتوانم خرج اجرای نمایشم را به دست بیاورم.
در سال های اواخر دهه هفتاد یک بار به کل بازیگری را ول کردم و رفتم سراغ تدوین البته من در تئاتر کارم را تهیه کنندگی نمی دانم بلکه یک جور مجری طرح هستم. طرحی وجود دارد و من باید زمینه های اجرایش را فراهم کنم. رفتن به تولید من را با این مقوله آشنا کرد که بازیگری چقدر می تواند کار ساده ای نسبت به سایر حرفه های هنری باشد و بازیگر می آید بازی اش را انجام می دهد اما کار تولید و فراهم کردن شرایط اجرای یک فیلم و یا یک نمایش کار واقعا دشواری است.
آیا همکاری با محمد رحمانیان برای شما یک نقطعه عطف کاری محسوب می شود ؟
امیداورم این همکاری یک نقطعه عطف باشد. هر تلاشی که از دستم بر آمده انجام داده ام تا کارم به بهترین نحو در دو حوزه تولید و بازیگری در نمایش های محمد رحمانیان باشد. سال قبل به خاطر فیلم محمد رحمانیان حدود ۲۰کیلو وزن کم کردم و در شرایط سخت سرما ی هوا به صورت فشرده ویلون آموختم. همیشه سعی کرده ام برای محمد رحمانیان چیزی کم نگذارم.
آیا این اشکان نمایش «هامون بازها» آدم خاکستری است؟
بخش سیاه وجودش بیشتر و متمایل به خاکستری تیره است.
چون آدم خودخواهی است او را این گونه دیدید؟
نه، اصولا خشونتی درون این آدم وجود دارد که ریشه اش در گذشته و زندگی خانوادگی اوست. اشکان در گذشته دچار سرخوردگی های خانوادگی بوده. این ویژگی ها باعث گوشه نشینی هایش شده است. تمام شخصیت های «هامون بازها» می خواستند کسی بشوند مثل چیزی که حمید هامون در فیلم می گوید که هر چقدر زور زدم کسی بشوم اما پخی نشدم. اشکان هم قرار بوده آهنگساز بزرگی شود اما حالا موسیقی برای تیزر تبلیغ فلاش تانک دستشویی می سازد!