بیوگرافی همایون ارشادی+ شغل دوم و خانواده همایون ارشادی
بیوگرافی کامل همایون ارشادی
- نام :همایون
- نام خانوادگی : ارشادی
- زمینه :فعالیت سینما و تلویزیون
- تولد :۵ فروردین ۱۳۲۶
- محل تولد :اصفهان
همایون ارشادی (زاده ۱۳۲۶ در اصفهان ) بازیگر ایرانی است.
عکس همایون ارشادی
زندگی نامه و حرفه
همایون ارشادی در سال ۱۳۴۴ دیپلم می گیرد و برای ادامه تحصیل در رشته معماری عازم ایتالیا می شود بعد که به ایران برمی گردد در یک شرکت ساختمانی در اهواز مشغول به کار می شود و یک سال بعد از انقلاب به کانادا می رود و تا سال ۱۳۷۰ آنجا می ماند.در سال ۱۳۷۵ توسط تهمینه میلانی به عباس کیارستمی معرفی و موفق شد در فیلم طعم گیلاس بازی کند. طعم گیلاس جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن را در سال ۱۹۹۷ بدست آورد و بازی وی نیز مورد توجه قرار گرفت. ارشادی در سال ۱۹۹۸ در فیلم درخت گلابی جلوی دوربین داریوش مهرجویی رفت و بار دیگر بازی او مورد توجه قرار گرفت. او در فیلم ملکه در سال ۱۳۹۰ به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر در نقش متفاوتی بدون دیالوگ ظاهر شد.
ورود به بازیگری در ۵۲ سالگی
از سالها قبل با محمد نیک بین همسر تهمینه میلانی دوست بودم. هر دوی ما معماری خوانده بودیم و همین موضوع نقاط اشتراک بین ما را بیشتر میکرد، با وجود اینکه در آن مقطع در ایران زندگی نمیکردم اما دوستی ما همچنان پا برجا بود تا اینکه یک روز او به من پیشنهاد داد در فیلم کاکادو تهمینه میلانی در سال ۱۳۷۸ بازی کنم.از پیشنهاد او حسابی تعجب کردم، اما او من را متقاعد کرد که در این نقش بازی کنم حضور در این فیلم زمینه را برای بازی در سایر آثار سینمایی برایم فراهم کرد
بازی جهانی همایون ارشادی در بادبادک باز
همایون ارشادی به واسطه حضور در فیلم طعم گیلاس، موفقیت این فیلم در فستیوال های جهانی و جشنواره ی کن به عنوان بهترین فیلم، نظر کارگردانان بزرگ سینمای جهان را به خود جلب کرد.ارشادی در سال ۲۰۰۷ در بادبادک باز ساخته مارک فورستر ایفای نقش کرد. بادبادک باز اولین تجربه بین المللی و هالیوودی ارشادی بود که تجربه موفقی برای وی به حساب آمد و نقش آفرینی او نیز مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت. از نظر منتقدان و کارگردان فیلم بادبادک باز نقش آفرینی همایون ارشادی حیرت انگیز بود. همچنین روزنامه لس آنجلس تایمز در ۱۸ دسامبر نوشت:مارک فورستر نکته حیرت انگیز را در نقش آفرینی همایون ارشادی، بادبادک باز طبیعی بودن او می داند. خیلی از بازیگران به تکنیک خود تکیه می کنند، اما او تنها به دل خود متکی است. ارشادی در سال ۲۰۰۹ با نقش آسپاسیوس در فیلم آگورا به کارگردانی آلخاندرو آمنابار حضور یافت و بیش از پیش به اعتبار خود افزود.
وی در فیلم سی دقیقه پس از نیمه شب ۲۰۱۲ ساخته کاترین بیگلو حضور کوتاهی داشت. ارشادی در سال ۲۰۱۴ به پروژه تحت تعقیب ترین مرد به کارگردانی آنتون کوربن پیوست و در کنار فیلیپ سیمور هافمن، ریچل مک آدامز و ویلم دفو در کارکتر دکتر عبدالله به ایفای نقش پرداخت. ارشادی همچنین در سال ۲۰۱۶ در فیلمی عاشقانه به نام “علی و نینو” ساخت کشور انگلیس نقش آفرینی کرده است.
بیوگرافی همایون ارشادی
ازدواج و خانواده
همایون ارشادی سالهاست ازدواج کرده و یک دختر و و یک پسر دارد .او می گوید:من یک پسر و یک دختر دارم که هر دوی آنها در سن جوانی قرار دارند همیشه سعی کردم رابطه ام با آنها را به سمت رفاقت ببرم و خودم را به آنها نزدیک کنم این نزدیکی باعث می شود ما حرف های زیادی را برای گفتن داشته باشیم
شغل دوم
من تا دو سه سالیش یک شغل دیگر هم داشتم .یک گالری مبلمان با خواهرم که مبلمان قدیمی را می گرفتیم و بازسازی می کردیم و مبلمان جدید می ساختیم اما از وقتی که کارم زیاد شد، دیگر آن کار را رها کردم و دیگر فقط در سینما مشغول هستم
همایون ارشادی
قسمتی از مصاحبه با همایون ارشادی
تفاوت میان سینمای ایران با سینمای روز از دید همایون ارشادی
مهم ترین تفاوت سینمای ایران با سینمای پیشرفته جهاندر فناوری است که خیلی پیشرفته تر از سینمای ماست. ضمن این که سرمایه گذاری که برای هر فیلم می کنند، بسیار کلان است. کم هزینه ترین فیلم آنها چیزی حدود ۲۰ میلیون دلار تمام می شود. مورد مهم دیگر این که چون پول و سرمایه دارند، برنامه ریزی های آنها برای تولید فیلم هم دقیق و کامل و از پیش تعیین شده است. اما اینجا سرمایه گذار اول مقداری پول برای فیلم دارد و بعدا در حین فیلمبرداری و تولید سعی می کند بقیه سرمایه فیلم را هم فراهم کند. طبیعی است که با این وضع، خیلی نمی توان به تولید مناسب فیلم امیدوار بود. درحالی که در سینمای جهان طی پنج ماه فیلمبرداری، حتی یک روز هم برنامه ریزی اولیه صورت گرفته جابه جا نمی شود. ما از این لحاظ از سینمای دنیا عقب هستیم.
چرا ایران را برای زندگی انتخاب کردید؟
من سال ها خارج از ایران زندگی کرده و درس خوانده ام. مادرم یکی از دلایل بازگشت من به ایران بود، حتی وقتی در ایتالیا درسم تمام شد، به مادرم گفتم می خواهم به ایران برگردم و پیشنهاد داد مدتی انگلیس بمانم و زبان بخوانم؛ اما من ایران را دوست داشتم و برگشتم. از دو سال پیش که مادرم را از دست داد ه ام و همسرم نیز پدر و مادرش را از دست داده است، انگیزه بودن در ایران برایم کمتر شده است؛ چراکه فرزندان و نوه هایم همگی خارج از ایران زندگی می کنند. ایران را دوست دارم، اما هیچ چیز پیش بینی پذیر نیست؛ شاید روزی خارج از ایران را برای زندگی انتخاب کنم تا پیش بچه ها و نوه هایم باشم. همیشه از بودن در کنار هم وطنانم لذت می برم، حتی چندین بار منیجرم پیشنهاد کرد اگر خارج از کشور زندگی کنم، موقعیت های کاری بهتری برایم فراهم می شود، اما نپذیرفتم. به هرحال فکر می کنم اگر تا امروز خارج از ایران زندگی می کردم بسیاری از خطوط قرمزی را که به واسطه حضورم در ایران و بازی در سینمای ایران در کارم اعمال می کنم، نداشتم. به هرحال من بازی در هر کاری را که در خارج از کشور به من پیشنهاد می شود، به دلیل پایبندی به همین چارچوب ها نمی پذیرم و دوست دارم با این قوانین کار کنم. در هر صورت تصمیمی برای رفتن از ایران ندارم.
قبل از اینکه وارد سینما شوید، به بازیگری علاقه مند بودید؟
زمانی فکر می کردم خواننده می شوم. به بازیگری فکر نمی کردم و حتی بعد از بازی در فیلم «طعم گیلاس» هم فکر کردم که بازیگری برای من تمام می شود، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.
شما چند تجربه بازی در تئاتر هم داشته اید. انتقادی به شما برای حضور در تئاتر نشد؟ اینکه از سینما به تئاتر آمده اید؟
تئاتر را بیشتر از سینما دوست دارم؛ اما معتقدم نمی توان تمام وقت در تئاتر بود؛ چراکه درآمد زیادی ندارد. دوست دارم سالی یک نمایش بازی کنم، چون هم تمرین بازیگری خوبی است و هم حالم را خوب می کند؛ البته برای حضور در تئاتر هنوز به من انتقاد نشده است. شاید دوستان هنوز فرصت نکرده اند، انتقاد کنند.
امیر حسین رستمی و نیوشا ضیغمی در کنار همایون ارشادی
شما بازیگری به عنوان الگو دارید؟ یا بازیگری هست که خیلی آن را دوست داشته باشید؟
باور کنید وقتی من وارد سینما شدم، هیچ الگویی نداشتم؛ چون اصلا نمی توانستم الگویی داشته باشم. من همین جوری وارد سینما شدم و در فیلم «کاکادو» (۱۳۷۱) خانم تهمینه میلانی بازی کردم و اصلا نمی دانستم باید از کسی تقلید کنم یا نه؛ چون سواد سینمایی نداشتم. من یک معمار و آرشیتکت بودم. داشتم کار خودم را می کردم و به واسطه دوستی که با محمد نیک بین داشتم مرا به آن فیلم دعوت کردند. دو سه سال بعد از آن در فیلم آقای کیارستمی بازی کردم.
پشیمان نیستید از اینکه در سن بالا بازیگر شدید؟ هیچ وقت به خودتان نگفتید «ای کاش از جوانی وارد این عرصه می شدم؟»
نه. صددرصد قرار بوده من در این سن بازیگر شوم و چه بسا که اگر در جوانی بازیگر می شدم اصلا موفق نمی شدم.
همایون ارشادی دغدغه کارگردانی ندارد؟
نه اصلا. همین بازیگری را بتوانم به آن حدی که مدنظرم است برسانم کار خوبی کرده ام. من هنوز خودم را یک شاگرد بازیگری می دانم و دلم نمی خواهد کارگردان بشوم.
مصاحبه با همایون ارشادی
هیچ کلاسی برای یادگیری فنون بازیگری نرفتید؟
نه هیچی. همه این ها را به صورت تدریجی به دست آوردم. من کم کم متوجه شدم راه رفتن سینمایی فرق می کند، نگاه کردن سینمایی فرق می کند و… چون بعضی از کارگردانان می خواهند تو تکنیک بازیگری هم داشته باشی اما بعضی از کارگردانان می خواهند تو خودت باشی و من حالا دیگر می توانم هر دو صورت را امتحان کنم؛ چون دیگر یاد گرفته ام.
فیلم شناسی همایون ارشادی
سینما
- کاکادو (۱۳۷۸)
- عشق گمشده (۱۳۷۸)
- طعم گیلاس (۱۳۷۸)
- درخت گلابی (۱۳۷۸)
- بوی گل سرخ (۱۳۸۰)
- مزاحم (۱۳۸۰)
- جایی دیگر (۱۳۸۱)
- واکنش پنجم (۱۳۸۱)
- سیمای زنی در دوردست (۱۳۸۳)
- تفکرات آقای نویسنده (۱۳۸۳)
- پرونده هاوانا (۱۳۸۴)
- سفر به هیدالو (۱۳۸۵)
- رؤیای خیس (۱۳۸۴)
- از دوردست (۱۳۸۴)
- زندگی با چشمان بسته (۱۳۸۷)
- آل (۱۳۸۸)
- آینه های روبرو (۱۳۸۸)
- آسمان محبوب (۱۳۸۸)
- یکی از ما دو نفر (۱۳۸۹)
- زمان معکوس (۱۳۸۹)
- ما همه گناهکاریم (۱۳۸۹)
- بی انتها (۱۳۸۹)
- یک عاشقانه ساده (۱۳۹۰)
- یک سطر واقعیت (۱۳۹۰)
- بی خداحافظی (۱۳۹۰)
- چک (۱۳۹۰)
- نارنجی پوش (۱۳۹۰)
- گناهکاران (۱۳۹۰)
- ملکه (۱۳۹۰)
- یک، دو، سه،… پنج (۱۳۹۱)
- چه خوبه که برگشتی (۱۳۹۱)
- روزگاری عشق و خیانت (۱۳۹۲)
- اشباح (۱۳۹۲)
- لاله (۱۳۹۲)
- به تهران خوش آمدید (۱۳۹۲)
- ناخواسته (۱۳۹۲)
- پنج ستاره (۱۳۹۲)
- ماهی سیاه کوچولو (۱۳۹۳)
- دریا و ماهی پرنده (۱۳۹۳)
- آشوب (۱۳۹۴)
- چهارشنبه خون به پا می شود (۱۳۹۴)
- ماحی (۱۳۹۴)
- بن بست وثوق (۱۳۹۵)
- انزوا (۱۳۹۵)
- ایتالیا ایتالیا (۱۳۹۵)
- خرگیوش (۱۳۹۵)
- بادبادک باز (۲۰۰۷)
- آگورا (۲۰۰۹)
- سی دقیقه پس از نیمه شب (۲۰۱۲)
- تحت تعقیب ترین مرد (۲۰۱۴)
- آرمان شهر (۲۰۱۵)
- علی و نینو (۲۰۱۶)
- آخرین سکنه (۲۰۱۶)
- گنجشک قرمز (۲۰۱۸)
فیلم شناسی همایون ارشادی
تلویزیون
- دیواربه دیوار بازیگر سامان مقدم ۱۳۹۶ شبکه سه
- ۱۳۹۵ آسپرین بازیگر
- ۱۳۹۳ راه شیری بازیگر
- ۱۳۹۳ زخم بازیگر مسعود آب پرور شبکه سه
- ۱۳۹۱–۱۳۹۲ خانه ای روی تپه بازیگر داریوش یاری شبکه دو
- ۱۳۹۱ به خاطر مونا بازیگر
- ۱۳۹۰ تا ثریا بازیگر
- ۱۳۸۵ من نه منم بازیگر بهروز خلجی شبکه دو
- ۱۳۸۲–۱۳۸۱ باغ بلور بازیگر
- ۱۳۸۰ آخرین روزهای شاد بودن بازیگر حجت قاسم زاده اصل شبکه ۱
- ۱۳۷۸–۱۳۷۷ بگذار آفتاب برآید بازیگر حسین مختاری شبکه ۳
- ۱۳۷۷ همشاگردی ها بازیگر
جوایز
- نامزد جایزه بهترین روایت جوایز بین المللی فیلم و ویدئو تورنتو برای بازی در فیلم آرمان شهر ۲۰۱۶
- نامزد جایزه بهترین بازیگر جشنواره بین المللی فیلم اکشن ان فیلم آمریکا بازی در فیلم اینجا ایران ۲۰۱۳
- نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد انجمن منتقدان فیلم دالاس فورت وورث برای بازی در فیلم بادبادک باز ۲۰۰۸
- نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد انجمن بازنشستگان آمریکا برای بازی در فیلم بادبادک باز ۲۰۰۸
کتایون ریاحی و لیلا بلوکات در کنار همایون ارشادی و مجید مظفری
کتایون ریاحی و لیلا بلوکات در کنار همایون ارشادی
امیر آقایی و همایون ارشادی در لینا
آزیتا حاجیان و همایون ارشادی در تا ثریا