تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
1

طرز تهیه اسموتی موز برای بچه های بدغذا

طرز تهیه اسموتی موز برای بچه های بدغذا

این نوشیدنی مخلوطی از موز، ماست، شیر، وانیل، عسل و یخ خرد شده است.

طرز تهیه اسموتی موز برای بچه های بدغذا

شیر یکی از نوشیدنی های مغذی مخصوصاً برای کودکان است اما بیشتر آن ها از خوردن آن سر باز می زنند. این در حالی است که مصرف روزانه یک لیوان شیر به رشد استخوان ها کمک و قسمت قابل ملاحظه ای از پروتئین مورد نیاز بدن را (با کیفیتی مناسب) تأمین می کند. البته رفتارهای غذایی بچه ها در بیشتر موارد به تقلید از والدین است بنابراین اگر پدر و مادری شیر نخورند، فرزند آن ها نیز همین رفتار را خواهد داشت پس شیر نخوردن باید خونوادگی اصلاح شود. البته، ایجاد تنوع در طعم و شکل سرو شیر نیز می تواند تقویت کننده عادت به مصرف شیر باشد بنابراین روش تهیه شیرموز را به عنوان یک فرصت مغتنم در نظر بگیرید.

مقدار کالری

مواد اولیه نوشیدنی یادشده در مجموعه تقریباً ۸۰۰ کیلو کالری انرژی دارند و در صورت تهیه شدن ۴ لیوان شیر موز از آن، هر لیوان

۲۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته افزودن موادغذایی ای مانند انواع مغزها یا حتی خرما می تواند مقدار کالری دریافتی را حداقل ۱۰۰ کیلوکالری دیگر افزایش دهد. از آنجا که این نوشیدنی نسبتاً پرکالری است، چه بهتر که در میان وعده عصر بین ساعت های ۴ تا ۵ بعد از ظهر سرو شود.

 
همراه این نوشیدنی

برای ترغیب بچه ها به خوردن این نوشیدنی، می توانید یک اسکوپ بستنی وانیلی با این نوشیدنی سرو کنید یا کنار آن، یک تکه بسیار کوچک کیک اسفنجی خانگی بگذارید چون نوشیدنی به اندازه کافی کامل است و تقریباً به هیچ همراهی نیاز ندارد. میوه های خرد شده ای مانند توت فرنگی و آناناس نیز طعم دهنده های مناسبی برای این نوشیدنی هستند که در صورت تمایل فرزندتان، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید انتخاب هر یک از این مواد غذایی به میزان وزن فرزندتان بستگی دارد زیرا در صورت اضافه وزن، بهتر است که مواد غذایی پرکالری را انتخاب نکنید.

غذای کودک

 

مـواد لازم برای ۴ کودک:

موز بزرگ

۳

عدد

۳۶۰

کیلوکالری

ماست شیرین

۲

لیوان

۱۱۰

کیلوکالری

شیر بدون چربی

۲

لیوان

۱۰۰

کیلوکالری

وانیل

۱

قاشق چای خوری

۰

کیلوکالری

عسل

۵

قاشق غذاخوری

۲۰۰

کیلوکالری

یخ خرد شده

۱

لیوان

۰

کیلوکالری

 

طرز تهیه:

* ابتدا موزها را پوست بکنید و خرد کنید.

* تکه های موز، ماست، شیر، وانیل، عسل و یخ های خرد شده را در مخلوط کن بریزید و آن ها را به صورت مایعی یکنواخت درآورید.

* به این ترتیب نوشیدنی شما آماده سرو خواهد بود.

* بهتر است شیرموز را در لیوان های بلند و بلوری بریزید تا ظاهر بهتری داشته باشد و بچه ها به خوردن آن تشویق شوند.

 

۸ نـکـته دربـاره یـک اسـمـوتـی

نوشیدنی ای که در مواد اولیه اش ماست و شیر با هم مخلوط می شوند، «اسموتی» نام دارد و این نوشیدنی یک اسموتی است. این گروه از نوشیدنی ها در برابر انواع شیک ها (مخلوط هر میوه ای با بستنی) که نوشیدنی هایی سنگینی هستند، تقریباً سبک و مغذی اند و خوردنشان نه تنها برای بچه ها بلکه برای کسانی که در حال گرفتن رژیم لاغری هستند و باید از یک برنامه غذایی کم کالری پیروی کنند یا ورزشکارند (به خصوص دونده ها) هم، توصیه می شوند.

 

در تهیه این نوشیدنی برای بچه ها باید به نکته هایی توجه داشت:

۱٫ باید برای تهیه این نوشیدنی از ماست و شیر کم چرب استفاده کرد زیرا در غیر این صورت چربی زیاد این مواد غذایی غلظت بیش از حدی به این نوشیدنی می دهد که چندان مورد پسند بچه ها نخواهد بود.

۲٫ خیلی وقت ها بوی ماست باعث می شود بچه ها رغبتی به خوردن این نوشیدنی نداشته باشند بنابراین بهتر است قبل از مخلوط کردن تمام مواد، ابتدا ماست را با شیر رقیق کرد.

۳٫ استفاده از یک مخلوط کن قوی می تواند در تهیه هر چه بهتر اسموتی مؤثر باشد زیرا مایه ای یکنواخت به دست می آید که بچه ها از خوردنش لذت می برند و حاضر خواهند بود بار دیگر خوردن آن را تجربه کنند.

نوشیدنی ای که در مواد اولیه اش ماست و شیر با هم مخلوط می شوند، «اسموتی» نام دارد

 

۴٫ هنگام سرو این نوشیدنی بهتر است آن را در لیوان های پلاستیکی – شیشه ای پایه بلند (یک بار مصرف) که در بازار موجود هستند، بریزید تا هم برداشتن آن ها برای بچه ها راحت تر باشد و هم زیبایی این نوشیدنی دیده شود.

۵٫ نی های رنگی داخل لیوان ها بگذارید. البته بهتر است این نی ها کلفت باشند زیرا اسموتی یک نوشیدنی نسبتاً غلیظ است و در نی های معمولی گیر می کند و باعث کلافگی بچه ها خواهد شد.

۶٫ برای زیباتر به نظر رسیدنی اسموتی موز، بهتر است لبه های لیوان، تکه های موز و توت فرنگی قرار دهید. در ضمن اگر به آن کمی هم بادام اضافه کنید، طعم بهتری خواهد داشت.

۷٫ این نوشیدنی برای وعده صبحانه مناسب نیست بهتر است آن را برای میان وعده عصر فرزندتان سرو کنید.

۸٫ اگر تمایل دارید برای خودتان هم اسموتی تهیه کنید، مخلوط ماست، نعناع و توت فرنگی یک ترکیب بسیار استثنایی است و ظاهری بسیار زیبا دارد. این اسموتی از پرفروش ترین انواع این نوشیدنی در ایالات متحده محسوب می شود. می‌دانید که احتمالاً خاستگاه «شیک» و «اسموتی» ایالات متحده است و از این کشور به سایر کشورها معرفی شده است.

 

اگر کودکتان چاق است

بهتر است تمام مواد اولیه را کم کالری انتخاب و مثلاً از شیر و ماست کم چرب استفاده کنید. حداقل عسل را در شیر موز بریزید یا آن را با چند عدد خرمای تکه و هسته گرفته شده، شیرین کنید. برای تشویق بچه ها به خوردن این نوشیدنی، بهتر است آن را با حلقه های آناناس تزئین کنید.

 

اگر کودکتان یبوست دارد

پیشنهاد می کنیم از مواد غذایی فیبردار برای طعم دادن به این نوشیدنی استفاده کنید، مثلاً در آن کنجد یا بادام زمینی بریزید. افزودن توت فرنگی به این مخلوط، میزان فیبر دریافتی را افزایش خواهد داد. مصرف هرچه بیشتر مایعات در طول روز به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می کند و در این صورت خوردن این نوشیدنی برای بهبود کودک مفید است.

 

اگر کودکتان عدم تحمل به لاکتوز دارد

می توانید از شیر کم لاکتوز یا شیر بدون لاکتوز استفاده کنید تا عامل لاکتوز یا قند شیر که ممکن است دلیل بروز عوارض گوارشی او باشد، حذف شود. ماست رقیق شده، هم جایگزین مناسبی برای شیر است که در صورت استفاده، برای از میان بردن بوی آن، بهتر است وانیل بیشتری به مخلوط اضافه کنید. البته موز استفاده شده در تهیه این نوشیدنی، خود یکی از پوشاننده های مناسب بوی ماست است. یادتان باشد ماستی که استفاده می کنید، به هیچ وجه نباید ترش باشد.

 

نکات تکمیلی در مورد اسموتی موز

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۰دقیقه
اسموتی موز را می توانید در وعده میان وعده – دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118508

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0