تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
0

لباس های مضر برای سلامت و سرطان زا را بشناسید

لباس های مضر برای سلامت و سرطان زا را بشناسید

در میان لباس هایی که روزانه ما آنها را می پوشیم، برخی از لباس ها با جنس های مختلفی وجود دارند که پوشیدن آنها می توانند منجر به ایجاد سرطان در ما شوند.

لباس های مضر برای سلامت و سرطان زا را بشناسید

جنس لباس هایی که برای سلامت مضر هستند

 بسیاری از لباس ها از الیاف مصنوعی ساخته شده و دارای مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی هستند که ابتلا به بیماری سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر را افزایش می دهند. بسیاری از لباس هایی که ما به عنوان لباس های ضد آب، ضد چروک و ضد لک و… می شناسیم، جزو این دسته از لباس ها هستند و نه تنها همنشین خوبی برای پوست نبوده بلکه به دلایلی که در این بخش از نمناک آورده ایم، استفاده از آنها بسیار آسیب زا است. در ادامه این قسمت از نمناک سعی داریم شما را با بعضی از مواد شیمیایی که در لباس های ضد آب، ضد چروک و ضد لک وجود دارد، آشنا کنیم.

کدام جنس لباس برای بدن مضر است و چرا؟

به نقل از گروه تحقیقاتی موسسه سرطان شناسی؛ برخی از لباس ها دارای مواد شیمیایی بوده که این مواد شیمیایی بکار رفته در تهیه ی آنها در ابتلا به بیماری سرطان نقش دارد. این لباس ها عبارتند از:

لباس های کار و ضد لک

لباس های کار حاوی ماده شیمیایی پلی فلوئورآلکیل است که در ابتلا به بیماری سرطان نقش دارد. مواد شیمیایی پایدار در لباس های کار و نیز اکثر لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها وجود دارد.

لباس ضد لک

مواد پلی فلوئور آلکیل که بنا به تحقیقات موادی مقاوم در برابر آب چروک و لکه ها به خصوص لکه های چربی هستند، موادی شیمیایی پایداری می باشند که در چرخه محیط زیست عمری طولانی دارند و از بین نمی روند. عبارت Gore-Tox و Teflonبر روی البسه کار و البسه بیرون از منزل به معنای وجود ترکیبات پلی فلوئور آلکیل است که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان کلیه، سرطان پروستات و نیز آسیب های جدی کبدی را افزایش می دهد.

اکثر لباس هایی با خاصیت ضد آب، ضد چروک و…

لباس هایی که خاصیت ضد آب، ضد چروک و ضد لکه دارند نیز از برخی مواد شیمیایی برخوردارند که اثرات جانبی شدیدی برای سلامت بدن ایجاد می کنند. لباس های امروزی که به گونه ای با مواد ضد آب، ضد چروک و ضد لکه طراحی می شوند تا حالتی نرم و انعطاف پذیر داشته باشند، حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که موجب بروز حساسیت و یا بیماری های جدی از جمله سرطان می گردد.

همچنین بهتر است بدانید ضد چروک بودن برخی از البسه به دلیل وجود ماده فرمالدهید در آن است. پوشیدن مداوم لباس هایی که حاوی ماده فرمالدهید هستند موجب بروز مواردی چون درماتیت (التهاب شدید پوستی)، جوش و خشکی پوست می گردد.

لباس ضد آب

برخی از لباس های جین

برخی لباس ها از قبیل لباس های جین حاوی رنگ هایی هستند که از خود برخی مواد شیمیایی ایجاد می کند که عامل ابتلا به سرطان می باشند. البته میزان این تاثیرات سمی این گونه لباس ها منوط است به اینکه چه مدت زمان این لباس ها را می پوشید.

البسه هایی با چرم مصنوعی

اکثر لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها دارای ترکیبات پلی فلوئور آلکیل است. در معرض این گونه ترکیبات شیمیایی بودن خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کلیه، سرطان پروستات و نیز آسیب های جدی کبدی ایجاد می کند حتی در مواردی به جرات می توان گفت که میزان این خطرات بیش از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی هایی باشد که در معرض آلاینده ها قرار گرفته اند.

همچنین خوب است بدانید که البسه چرمی به ویژه چرم مشکی رنگ حاوی ترکیب کروم نیز هستند که ترکیبات کرومی هگزا والنت، موجب بروز حساسیت و التهابات شدید پوستی می گردند.

چرم مصنوعی

بعضی از لباس های زیر و تی شرت های 

همچنین در ترکیب لباس های زیر و تی شرت ها فسفات به کار رفته است. در عین حال فسفات در مورد لباس هایی چون جین ها، کت های بارانی و البسه با چرم مصنوعی وجود دارد. فسقات همچون پلاستیک ماده ای پایدار در طبیعت است. این ماده شیمیایی در ایجاد برخی از اختلالات بیش فعالی کودکان، آسم و دیابت و سرطان سینه تاثیر دارد.

همچنین تحقیقات نشان داده این خطر ماده فسفات در مورد کودکان به دلیل اینکه ممکن است عادت در دهان گرفتن لباس را داشته باشند نیز به مراتب بیشتر است.

همچنین وجود ماده شیمیایی وینیل (مخفف ترکیب پلی وینیل کلراید یا پی وی سی) و نیز ماده فرمالدهید در لباس نوزاد که در واقع بوی خاصی که هنگام خرید لباس نو، آن را احساس می کنید به این خاطر است؛ در بروز ضعف و ناتوانی یادگیری و نیز رفتار های خشن او موثر خواهد بود. اگر چه امروزه تا حدی جلوی فروش این گونه لباس های کودک گرفته شده اما باز هم در بازار به فروش می رسند. 

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118306

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0