تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
0

متهم بیماری قلبی زنان + تمام علل پنهان

متهم بیماری قلبی زنان + تمام علل پنهان

بیماری های قلبی یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان می باشند و این در حالی است که زنان با عدم رعایت برخی مسائل، خطر بیماری قلبی را در خود ایجاد می کنند.

متهم بیماری قلبی زنان + تمام علل پنهان

ریشه و دلایل اصلی بیماری قلبی در زنان

متاسفانه آمار ابتلای زنان به بیماری قلبی نگران کننده است و این یعنی این گروه از جامعه به دلایل بی تو.جهی به برخی مسائل خود را در معرض عواقب تلخ این بیماری قرار داده اند و بسیاری از آنها حتی از ابتلای خود به اختلالات قلبی اطلاعی ندارند به همین دلیل زمانی متوجه مشکل می شوند که درمان تاثیر قابل توجهی ندارد. یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به هر نوع بیماری، همچنین بیماری قلبی، شناخت علل است.

در مورد بیماری قلبی در زنان هم همینطور، شناخت علل در پیشگیری از ابتلا و پیشرفت نقش بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت برای همین در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به معرفی عوامل موثر در ابتلای زنان به بیماری قلبی عروقی خواهیم پرداخت، توصیه می کنیم تمامی موارد را با دقت مطالعه فرمایید.

۱- احساس خشم و عصبانیت

اینکه احساس خشم و عصبانیت خود را به مدت طولانی حفظ کنید برای سلامت روح و روان شما مطلوب نیست. بنا به مطالعات انجام شده موقعیت های خشم و عصبانیت از جمله بروز حالاتی نظیر مشت گره کرده و فشردن دندان ها منجر به خطر بروز ناراحتی های قلبی می گردد و این احتمال خطر تا دو یا چندین ساعت پس از این احساس عصبانیت وجود خواهد داشت.

احساس خشم

به گفته پزشکان زمانی که فرد دچار عصبانیت می شود این فشار فیزیولوژیکی بر روی قلب، موجب استرس شده و میزان فشار خون و ضربان قلب فرد بالا می رود بنابراین تا چندین ساعت پس از بروز عصبانیت، احتمال بروز خطر حملات قلبی وجود دارد.

۲- خودداری از حضور در موقعیت های اجتماعی

یک راه حل برای داشتن قلبی سالم و قوی، برقراری روابط دوستانه با دیگران است. بنا به تحقیقات پزشکی انجام گرفته افرادی که روابط اجتماعی ضعیف تری دارند؛ تا ۲۹ درصد بیشتر از دیگر افراد دچار بیماری های قلبی می شوند.

۳- خوردن قند های مصنوعی 

اگر از جمله افرادی هستید که در وعده صبحانه قهوه تان را شیرین می نوشید بهتر است از قندهای طبیعی به جای قند های مصنوعی استفاده کنید. بنا به تحقیقات پزشکی انجام شده قندهای مصنوعی دشمن سلامت شما بوده و  و در بروز چاقی واضافه وزن، فشار خون، دیابت و حملات قلبی و دیگر انواع بیماری ها موثرند.

قهوه شیرین

۴- مشروبات الکلی

تحقیقات نشان می دهد افرادی که اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی دارند، علاوه بر ابتلا به بیماری های کبدی، دچار حملات قلبی نیز خواهند شد چرا که الکل موجب افزایش تری گلیسید خون و در نتیجه سخت شدن عروق و  رگ های قلبی و نهایتا لخته شدن خون می گردد.

۵- رژیم های یویویی

مطالعات انجام گرفته بر روی زنان نشان داد که کاهش وزن و کنترل عوامل خطر نظیر شاخص توده بدن و فشار خون تا ۶۵ درصد در کنترل بیماری های قلبی  موثر واقع می شوند.

۶- زندگی در محیط های پر سر و صدا

بنا به مطالعات انجام گرفته رابطه خاصی بین زندگی در محیط های پر سر و صدا و بروز ناراحتی های قلبی وجود دارد چراکه سر و صدای بیش از حد زیاد  فعالیت آمیگنال (لوزه ها) را چندین برابر کرده و در نهایت موجب متورم شدن و التهاب رگ های خونی می گردد.

محیط شلوغ

۷- کمبود میزان خواب شبانه 

به گفته پزشکان، خواب شبانه به میزان کافی در سلامت قلب موثر است. تحقیقات نشان  می دهد افرادی که کمتر از شش ساعت خواب شبانه دارند؛ در مقایسه با افرادی با هفت تا هشت ساعت مدت زمان خواب تا  ۲۷ درصد احتمال، بیشتر دچار تصلب شرایین و حملات قلبی می شوند.

۸- عدم خواب  و استراحت کافی 

همچنین بر اساس همان مطالعات انجام گرفته میزان خواب با کیفیت خوب و در عین حال مدت زمان کافی در سلامت قلب موثر است. این تحقیق نشان داد افراد با خواب شبانه در محیط پر تنش و پر صدا تا ۳۴ درصد از  احتمال بروز بیماری های قلبی بیشتری برخوردارند.

۹- خوردن غذا های بسیار سرخ شده

دقت کنید در عین حال که مشغول آشپزی هستید غذا بیش از حد سرخ نشود چرا که تحقیقات نشان داده این یک عامل خطر مهم ناراحتی های قلبی به شمار می رود. بنا به گفته متخصصان تغذیه و تناسب اندام، خوردن غذاهایی که مدت زمان زیاد بر روی شعله گاز قرار گرفته اند و همچنین گوشت هایی که به شدت گریل شده اند، موجب بروز خطر حملات قلبی می شوند.

غذای سرخ شده

۱۰- استعمال سیگار

اگر چه در برخی از موارد محصولاتی موقتا در جهت ترک سیگار وجود دارند اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف این گونه محصولات نیز  تا ۶۵ درصد احتمال بروز حملات قلبی را بالا می برد و این در حالی است که این میزان خطر در خصوص افرادی که هرگز از محصولات دخانیاتی استفاده نکرده اند، حدود ۳۰ درصد است.

۱۱- مصرف بیش از حد نمک

اگر شما فردی هستید که هرگز میزان نمک مصرفی در رژیم غذایی خود را کنترل نمی کنید دیگر وقت آن رسیده که نسبت به آن توجه داشته باشید. مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که سدیم موجود در رژیم غذایی موجب بروز خطرات تهدید کننده سلامت از جمله تشکیل پلاک و ضعیف شدن دیواره رگ های خونی می گردد. 

۱۲- عدم ورزش و فعالیت بدنی کافی

قطعا تا به حال  این موضوع را می دانید که ورزش برای سلامت بدن مفید است اما آیا به این مسئله که واقعا عدم انجام ورزش و فعالیت بدنی برای سلامت بدن مضر است، به طور جدی فکر کرده اید؟ در واقع به گفته پزشکان گاهی نرفتن به یک کلاس ورزشی شاید به مراتب بدتر از سیگار کشیدن و یا ابتلا به دیابت بوده و برای سلامت قلب تان تهدید کننده باشد بنابراین تحرک و فعالیت بدنی را فراموش نکنید.

بی تحرکی

۱۳- استرس های مزمن و همیشگی

این که تاچه حد استرس های خود را مدیریت می کنید، نقش مهمی در میزان سلامت قلب شما دارد. اگرچه عادات بد افراد نظیر خوردن و خوابیدن بیش از حد و عدم تحرک و استعمال دخانیات و … در بروز بیماری های قلبی موثر است، اما باید گفت عدم کنترل استرس نیز نقش به سزایی در بروز حملات قلبی خواهد داشت .علاوه بر این  وجود استرس، نظم خواب شبانه شما را بر هم می زند و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم عدم خواب و استراحت کافی شبانه خود یکی از علل بروز حملات قلبی است.

۱۴- عدم تحرک و یکجا نشستن در تمام طول روز

دقت کنید زمانی که در محیط کار هستید هر از گاهی از پشت میزتان بلند شده و قدمی بزنید. تحقیقات نشان می دهد افرادی که دائما پشت میزنشینی دارند تا ۱۵۰ درصد بیش از افرادی که کار های ایستاده انجام می دهند، دچار حملات قلبی می گردند.

۱۵- نادیده گرفتن علائم

به گفته یک  پروفسور داروساز  و متخصص قلب و عروق، بدترین اقدامی که یک خانم در مورد سلامت قلبش انجام می دهد این است که بسیاری مواقع  نسبت به علایم بروز یافته بیماری بی اعتناست. در مطالعات انجام گرفته تقریبا ۴۵ درصد زنان از ناراحتی قلبی خود مطلع نبوده و ۷۱ درصد هرگز به متخصص قلب مراجعه نکرده بودند.

علائم بیماری قلبی

۱۶-عدم استفاده از نخ دندان

مطالعات پزشکی نشان می دهد که بین موضوع رعایت بهداشت دهان و دندان و سلامت قلب رابطه وجود دارد. باکتری های موجود در دهان فرد می تواند موجب سخت شدن یا تنگ شدن رگ ها و عروق خونی شده و نهایتا موجب بروز خطر حمله قلبی گردد.

۱۷- تغییر شغل مداوم

تغییر مداوم شغل یکی از خطرات آسیب زننده است. مطالعات نشان داد افرادی که به دلیل کافی نبودن حقوق یا نارضایتی شغلی دائما شغل خود را تغییر می دهند؛ احتمال دو برابر بیش از سایرین دچار حملات قلبی می شوند.

۱۸- مصرف زیاد شکر

اگر نسبت به سلامت قلبتان اهمیت می دهید ، مصرف شیرینی جات را ترک کنید. البته گاهی اوقات مصرف شیرینی جات شما را به بیمارستان راهی نمی کند، اما مطالعات نشان داده که در مورد افراد با ۲۵ درصد و یا بیشتر مصرف کالری روزانه و نیز مصرف شکر طی مدت زمان پانزده سال تا دوبرابر احتمال بروز حملات قلبی را افزایش یافته بود.

مصرف شکر

۱۹- نزدیک شدن سن یائسگی

اگرچه خانم ها چندان از شرایط نزدیک به سن یائسگی خود مطلع نیستند، اما بهتر است بدانند که این مرحله طبیعی بدن آنها بر سلامت قلب شان تاثیرگذار است.به گفته پزشکان زمانی که در  بدن یک خانم تولید استروژن متوقف می شود این یک زنگ خطر برای حمله قلب محسوب می گردد. در واقع استروژن از ورود چربی به رگهای خونی ممانعت می کند. بنابراین زنان در سنین یائسگی بیشتر مورد خطر حملات قلبی هستند.

 ۲۰- خوابیدن بیش از حد نیاز

بنا به مطالعات انجام شده خوابیدن شبانه بیش از هشت ساعت نیز به همان میزان کمبود زمان خواب بر بروز بیماری های قلبی تاثیر گذار است. تحقیقات نشان داده نه ساعت خواب احتمال خطر متوسط و یازده ساعت خواب شبانه ۴۴ درصد در بروز بیماری های قلبی دخیل است.

 ۲۱- عدم رابطه زناشویی به میزان کافی

مطالعات پزشکی نشان می دهد افرادی که به میزان ماهی یک بار و یا کمتر اقدام به رابطه زناشویی دارند، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی هستند.

رابطه زناشویی

۲۲- زایمان

تجربه حس مادر شدن یکی از بهترین حس های دنیا است اما بنا به تحقیقات انجام شده با هر بار زایمان فرد، میزان ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد.

۲۳- بیرون نرفتن از محیط خانه

اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید، یکی از بهترین راه ها این است که گاهی هم از محیط خانه بیرون بروید و در هوای تازه نفسی بکشید. همچنین مطالعات اخیر نشان داده مصرف سبزیجات در سلامت روان و در عین حال جلوگیری از بروز خطر حملات قلبی حایز اهمیت است.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0