تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
1

لیزر هیرسوتیسم، پروموها لیزر برن یا نه؟

لیزر هیرسوتیسم، پروموها لیزر برن یا نه؟

لیزر موهای زائد روشی محبوب برای از بین بردن موهای زائد است و طرفداران بسیاری دارد؛ اما سوالهایی راجب به نحوه عملکرد و درصد جوابدهی این روش وجود دارد.

لیزر هیرسوتیسم، پروموها لیزر برن یا نه؟

رفع مشکل هیرسوتیسم یا پرمویی با لیزر

لیزر مو های زائد راهی عالی برای از بین بردن مو های بدن است. اگر چه که موها را به طور کامل و دائمی از بین نمی برد اما می تواند رشد ان ها را تا ۹۵ درصد کاهش دهد. ممکن است که بعد از درمان بعضی از موها دوباره رشد کنند اما نازک تر خواهد بود و رنگ آن ها روشن تر است.

به همین دلیل است که این روش را برای بیماران مبتلا به هیرسوتیسم هم توصیه می کنند. در حقیقت خانم هایی که به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است رشد موی بسیار زیادی را در نواحی تجربه کنند که طبیعی نیست. اگرچه وکس کردن هم می تواند یک راه حل خوب باشد اما دردناک است و دوباره موها رویش می کنند به همین دلیل لیزر روش جایگزین بهتری است.

بیماری هیرسوتیسم چیست؟

هیرسوتیسم یک وضعیت در زنان است که باعث رشد زیاد مو های ضخیم و تیره شبیه موی مردانه می شود. معمولاً در صورت، قفسه سینه و کمر این اتفاق می افتد. به دلیل افزایش هورمون های مردانه مانند تستوسترون در زنان چنین اتفاقی رخ می دهد.

علائم آن معمولاً مشهود است و چنانچه در بخش های قبلی نمناک خواندید، این موهای تیره روی نواحی از بدن ظاهر می شود که در خانم های دیگر در این قسمت ها هیچ مویی وجود ندارد. ممکن است در قسمت داخلی ران و روی شکم هم این اتفاق بیفتد.

سطح بالای آندروژن باعث هیرسوتیسم می شود، اگرچه علائم دیگری هم در طول زمان مانند آکنه، افزایش توده ماهیچه، کلفت شدن صدا و … هم اتفاق می افتد و رایج ترین علامت معمولاً همان موهای ضخیم روی صورت است.

تعجب کردن

علل و عوارض این نوع پرمویی

متخصصان پوست بهتر می توانند این وضعیت را تشخیص دهند. ممکن است ابتلا به این وضعیت چند دلیل داشته باشد که شامل سندروم تخمدان پلی کیستیک، سندروم کوشینگ تومور و یا استفاده از بعضی از داروها باشد.

اگر چه ممکن است گاهی اوقات هیچ دلیل مشهودی وجود نداشته باشد. افزایش رویش مو در بدن و صورت گاهی اوقات باید بیش از بقیه پیگیری شود. بعضی از خانم ها با این مو ها مشکلی ندارند اما بعضی از وجود آن ها آزار می بینند.

هیرسوتیسم ممکن است از لحاظ احساسی هم خانم ها را درگیر کند و باعث شود که بعضی از آن ها به افسردگی دچار شوند. اگر چه مشکلات جسمی ایجاد نمی کند اما ممکن است باعث نا تعادلی هورمونی شود که خودش عاملی برای مشکلات زمینه ای خواهد بود. به عنوان مثال سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث پریود نامنظم شود و کاهش توانایی برای باروری را ایجاد کند.

هیرسوتیسم عموماً قابل پیشگیری نیست، کاهش تولید آندروژن با کاهش وزن بهبود پیدا می کند که البته لیزر موهای زائد هم می تواند رشد موها را متوقف کند.

لیزر چگونه عمل می کند؟

لیزر موهای زائد یک روش بلند مدت برای کاهش رشد مو ها است که می تواند ۹۵ درصد موی بدن را کم کند. البته یک روش دائمی توسط استاندارد های سازمان غذا و دارو اعلام نشده است اما بسیاری از بیماران ممکن است با از بین رفتن دائمی مو های خودشان مواجه شوند.

لیزر مو های زائد از مفهومی به نام فتوترمولیسیز انتخابی استفاده می کند. تفنگ لیزر ضربه ها و طول موج های خاصی را به روی پوست اعمال می کند که باعث می شود لیزر قسمت های مختلفی را هدف بگیرد، بدون این که به بافت اطراف پوست آسیب وارد شود. هدف معمولاً رنگدانه ملانین داخل مو است. هدف نهایی آن هم آسیب به فولیکول مو در زیر پوست است که از رشد مو جلوگیری می کند و در نتیجه می تواند به هیرسوتیسم هم کمک کند.

در طول جلسه لیزر، انرژی نور با تفنگ لیزر حذف می شود و رنگدانه داخل مو را هدف می گیرد. هنگامی که ملانین انرژی را جذب می کند، به سمت فولیکول ها حرکت کرده و به انرژی گرمایی تبدیل می شود و فولیکول مو را می سوزاند. این گرما کار اصلی را انجام می دهد.

لیزر زمانی عمل می کند که موی بدن در مرحله آناژن از رشد قرار بگیرد. در واقع تنها زمانی است که مو و فولیکول به یکدیگر وصل هستند و انرژی آزاد شده از دستگاه لیزر به این قسمت انتقال پیدا می کند. متاسفانه فقط ۲۰ درصد مو ها در یک زمان مشخص در این مرحله قرار می گیرند. جلسه لیزر می تواند فقط ۲۰ درصد همه موها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل شما باید برای کامل شدن درمان، چند جلسه مراجعه کنید.

لیزر بدن

آیا همه می توانند این کار را انجام دهند؟

لیزر یک روش جدید محسوب می شود، وکس کردن هم جز روش های رایج است و جالب است بدانید که روش الکترولیز هم از قرن۱۹ انجام می شد بنابراین لیزر پیشرفته تر بوده و ارتقاء بیشتری داشته است.

مدت زمان طولانی است که باور عموم بر این است که بعضی از رنگ پوست ها نمی توانند لیزر انجام دهند، زیرا لیزر رنگدانه را نشانه می گیرد که باید تضاد زیادی بین مو و پوست وجود داشته باشد تا درمان به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد که معمولاً موی مشکی و پوست سفید بهترین حالت ممکن است.

اگر تضاد به اندازه کافی بین رنگ پوست و مو وجود نداشته باشد، کار کمی خطرناک تر است و یا ممکن است که بیمار نتیجه خوبی نگیرد. اگر چه پیشرفت تکنولوژی همه چیز را تغییر داده است و لیزر های جدید می توانند مو را به راحتی تشخیص دهند، بدون این که به بافت اطراف پوست آسیب وارد کنند. آن ها فقط به ملانین برای شناسایی فولیکول ها اکتفا نمی کنند.در نتیجه اساساً همه می توانند لیزر انجام دهند.

این درمان بدون توجه به رنگ مو، تناژ پوست و جنسیت عمل می کند اما اکثر آن ها موقتی است. به عنوان مثال خانم های باردار نباید این روش را انجام دهند. افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند هم باید چند هفته صبر کنند تا مصرف آنتی بیوتیک در آن ها قطع شده و اثرش از بین برود.

لیزر چگونه به بهبود هیرسوتیسم کمک می کند؟

این متود یک روش ایده آل برای بیماری هیرسوتیسم است. نواحی کوچکی از بدن را درگیر می کند تا رشد مو ها را کمتر کند. یک هورمون در بدن وجود دارد که باعث تحریک رشد مو می شود. هورمون ها علت اصلی هیرسوتیسم هستند. درمان لیزر یک راه حل موثر برای آن است و در طولانی مدت باعث می شود که شما از هزینه و درد وکس راحت شوید.

لیزر رشد مو های افراد مبتلا به هیرسوتیسم را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد. البته که همه آن را از بین نمی برد اما تراکم آن ها را به شدت کم می کند و اگر مویی هم رشد کند، بسیار نازک و روشن است و برداشتن آن اصلا سخت نیست اما به دلیل این که هیرسوتیسم به دلیل اختلالات هورمونی اتفاق می افتد، ممکن است با لیزر تداخل داشته باشد بنابراین بیماران باید یک الی دو بار در سال این روش را انجام دهند.

لیزر موهای زائد

قبل از جلسه اول

پبشنهاد می کنیم که قبل از جلسه اول حتما با متخصص پوست مشاوره داشته باشید تا بتوانید سوابق دارویی و پزشکی خود را به او توضیح دهید و جواب سوالات تان را بگیرید. آن ها نیز می توانند قیمت و طول مدت درمان را به شما بگویند.

همچنین افرادی که می خواهند لیزر کنند، باید از قبل تمام آن ناحیه را شیو کرده باشند و آن ناحیه را تمیز کنند و هیچ کرم مرطوب کننده ای به آن قسمت نزنند. همچنین ده روز قبل از جلسه نباید زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند و نباید از روش های برنزه استفاده کنند، زیرا باعث تداخل در درمان می شود.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0