تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
1

میخوای با اعتماد بنفس ترین آدم دنیا بشی؟

میخوای با اعتماد بنفس ترین آدم دنیا بشی؟

چطوری با اعتماد به نفس ترین آدم دنیا بشیم؟ اگر این سؤال شما هم هست، پس کافیست راهش را بیابید، باورش کنید و خیلی راحت آن را به اجرا درآورید.

میخوای با اعتماد بنفس ترین آدم دنیا بشی؟

بهترین راه برای افزایش اعتماد بنفس

اعتماد به نفس اولین فاکتور برای برداشتن قدم های بزرگ است. برای چند دقیقه به این فکر کنید که خودتان را چطور آدمی می بینید و در بین دوستان، محیط کار یا هنگام صحبت در یک جمع نا آشنا چقدر اعتماد به نفس دارید؟ اگر دقیقا با این مفهوم آشنایی ندارید این قسمت از نمناک را بخوانید که کمک تان می کند تا تبدیل به بااعتماد به نفس ترین آدم دنیا شوید.

اما اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی بدون توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید به ارزش، توانایی و قدرت تان اطمینان داشته باشید. اعتماد به نفس اغلب با داشتن دانش، مجموعه مهارت ها و توانایی های خاص که چه به صورت اکتسابی باشند و چه ذاتی ایجاد یا بیشتر می شود. البته فقط داشتن استعداد در یک زمینه خاص نمی تواند تضمین کند که یک نفر اعتماد به نفس دارد یا خیر، چه بسا افرادی هستند که هیچ نقطه قوتی ندارند اما کوه اعتماد به نفس اند.

داشتن اعتماد به نفس

علامت فردی که اعتماد بنفس ندارد

نداشتن اعتماد به نفس شما را فلج می کند. فردی که اعتماد به نفس ندارد؛ خودش را باور ندارد. معمولا ۸ رفتار برجسته در افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند به این صورت است:

  1. توانایی هایشان را دست کم می گیرند.
  2. حتی زمانی هم که مقصر نیستند، خودشان را سرزنش می کنند.
  3. بیش از حد خجالتی و محتاط هستند.
  4. بیش از حد خودشان را نقد می کنند.
  5. به خاطر تجربه های بد و “شکست” های گذشته عصبی هستند.
  6. مدام حتی اگر هنوز اتفاق بدی نیفتاده، دلشوره و اضطراب دارند.
  7. نسبت به بیشتر چیز ها منفی نگر هستند.
  8.  کارها را برای جلب رضایت دیگران انجام می دهند.

نداشتن اعتماد به نفس شما را محدود می کند و شانس موفقیت را از شما می گیرد. مثلا تصور کنید که وظیفه انجام یک پروژه را بر عهده دارید اما مدام به خودتان تلقین می کنید که اعتماد به نفس ندارید و نمی توانید انتظارات دیگران را برآورده کنید، این باور نداشتن توانایی ها چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه روی ذهن تان تأثیر منفی می گذارد و شما را از کار می اندازد.

اما اگر برعکس، فردی با اعتماد به نفس باشید و دقیقا در همان شرایط قرار بگیرید، چه می شود؟ به احتمال زیاد همه چیز عالی پیش خواهد رفت زیرا شما نسبت به خودتان مطمئن هستید و تمام تلاش تان را می کنید آن کار به سرانجام برسد؛ زیرا شما می‌دانید که می توانید. با این حال، اکثر افراد به دلیل اتفاقات گذشته در زندگی شان اعتماد به نفس پایینی دارند. آن‌ ها مدام به همه نتایج بد احتمالی فکر می ‌کنند و به همین دلیل، نتایج منفی را جذب می ‌کنند.

راه افزایش اعتماد بنفس؛ چطور با اعتماد به نفس ترین آدم دنیا شویم؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای افزایش اعتماد به نفستان از آن ها استفاده کنید. اما در مجموع، سه استراتژی اصلی هست که باید بدانید:

تغییر شرایط برای رسیدن به وضعیت دلخواه

اگر به سمینارهای انگیزشی رفته باشید یا کتاب های مربوط به افزایش اعتماد به نفس را خوانده باشید، می بینید معمولا از شما خواسته می شود یک سری کار ها را برای رسیدن به خودباوری و تلقین اعتماد به نفس انجام بدهید.

چند نمونه از کارهایی که شما را به شرایط مطلوب نزدیک می کند، شامل:

  • هوشمندانه لباس پوشیدن، داشتن ظاهری تمیز، آراسته و زیبا
  • با اعتماد به نفس راه رفتن، با اعتماد به نفس صحبت کردن، آرام و خونسرد بودن، سر را به سمت بالا گرفتن، حالت بدنی درست داشتن و لبخند زدن.
  • مثبت اندیشی، تجسم نتایج و سناریو های مثبت، تمرکز بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف، تکرار جملات مثبت
  • گوش دادن به موسیقی شاد، قرار گرفتن در معرض چیز های الهام بخش، به کارگیری تکنیک های NLP و غیره.

تقریبا بلافاصله بعد از انجام این کارها اعتماد به نفس شما تقویت می شود اما باز هم ممکن است نتایج در طولانی مدت نمایان شوند، پس تکرار را فراموش نکنید.

با اعتماد به نفس

جذب نمادهای ارزشی

دومین کار دوری از مسائلی است که باعث می شود اعتماد به نفس شما کم شود.

بسیاری از مردم اعتماد به نفس ندارند زیرا احساس می کنند شایستگی خاصی ندارند. مثلا، اگر شما نسبت به شغل تان اعتماد به نفس ندارید، شاید به این دلیل باشد که اطلاعات و دانش لازم برای آن حرفه را ندارید. صلاحیت و توانایی لازم برای یک شغل را می توان همیشه از طریق مطالعه و تمرین به دست‌آورد. با تمرین و ممارست در هر زمینه در نهایت آنقدر توانمند خواهید شد که ناخودآگاه اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد.

علاوه بر صلاحیت حرفه ای، فاکتورهای دیگری هم هستند که خیلی مهم اند، مثل:

  • ویژگی هایی مثل جذابیت، محبوبیت و زیبایی
  • دارایی های مادی مثل میزان ثروتی که دارید، ماشین، دارایی، برندهای لوکس و غیره.
  • نمادهای شان و اعتبار مثل مدارک تحصیلی، دستاورد ها، عنوان شغلی تان
  • موفقیت ها مثل برنده شدن در یک بازی

شما می توانید هر کدام از این عوامل را بسته به شرایط تقویت کنید. مثلا برخی افراد تلاش می کنند تا جذاب تر و محبوب تر شوند و اعتماد به نفس شان از این طریق بالا می رود.

مشکل افزایش اعتماد به نفسی که وابسته به این نمادهاست اینست که اگر روزی از زندگیتان حذف شوند یا از دستشان بدهید، اعتماد به نفس تان هم نابود می شود.

مثلا تنیسوری را تجسم کنید که هر وقت می برد اعتماد به نفسش بالا می رود اما به محض وقوع اولین باخت، دیگر خودش را باور ندارد و متزلزل می شود یا مدیری که اگر عنوانش از او سلب شود، اعتماد به نفسش که وابسته به میز ریاست است، از بین می رود.

جذب اعتماد به نفس

بیشتر روی اعتقادتان کار کنید تا نمادی که برایتان ارزشمند است

دو روش قبلی معمولا نتایج کوتاه مدتی دارند و مشکل کمبود اعتماد به نفس را ریشه ای درمان نمی کنند.

اصل ماجرا اینست که نداشتن اعتماد به نفس ناشی از شایستگی کافی، عدم موفقیت کافی و غیره نیست بلکه نشانه یک مشکل جدی تر هستند. ریشه واقعی مشکل این است که شما باور دارید قبل از این که بتوانید احساس کنید ارزشمندید، باید آن چیز ها باشند.

مثلا شما فکر می کنید قبل از اینکه بتوانید اعتماد به نفس داشته باشید باید در کاری خوب باشید؛ یعنی ممکن است اعتماد به نفس را مثلا در داشتن حالت بدنی خوب، هوشمندانه لباس پوشیدن و آهسته صحبت کردن بدانید. با این حال، برخلاف تصور عمومی، کسی که هیچ توانایی یا حتی ظاهر خوبی هم ندارد می تواند اعتماد به نفس داشته باشد، پس آنچه شما باید متوجه شوید این است که:

تنها شرط لازم برای اعتماد بنفس، خودباوری است

به نماد یا نماد هایی که برای شما ارزشمندند، فکر کنید. بعد از خودتان بپرسید چرا مثلا پول را نمادی از ارزش می‌دانید؟ چه چیز یا کسی باعث شده چنین فکری بکنید؟ این باور که قبل از این که بتوانیم اعتماد به نفس داشته باشیم، باید این مهارت یا آن رفتار را داشته باشیم، از طریق جامعه و رسانه ها به ما خورانده شده و واقعا حقیقت ندارد.

نکته کلیدی این است که ارتباط بین همه عوامل خارجی (مثل گذشته تان، سطح مهارت یا توانایی فعلی، نتایج، نظرات دیگران و…) و ارزیابی خودتان از ارزش را قطع کنید؛ یعنی پول یا جذابیت را به عنوان چیزی که شما را شایسته می کند در نظر نگیرید. یادتان باشد این ها صرفا اشیاء خارجی هستند و خود شما نیستند.

منبع : namnak.com
لینک کوتاه : https://mag.tanposh-parsi.com/?p=118499

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0